Nedan berättar jag om problem med ny ”bil”. Egentligen handlar historien INTE om en "bil" så för den intresserade finns en översättningstabell sist i inlägget – nu till historien!
Grabben har länge letat efter en ny bil och hittade slutligen en som passade. Det var en tysk lyxmodell och den beställdes med extra stor motor samt med löstagbar dragkrok som extratillbehör. Bilen levererades i mitten av augusti.
Allt fungerade perfekt, motorn spann som en katt, den var bekväm och snabb.
Efter några dagar så skulle den användas som dragare till familjens släpkärra. Första kilometrarna fungerade allt mycket bra men sedan började släpkärran vibrera så att fortsatt färd omöjliggjordes.
Bilen provades även med andra släpkärror men samma bekymmer fanns med samtliga.
I familjens ägo finns även en mindre lastbil och denna kan ju givetvis användas vid godstransporter så det är ju inget akut behov av fungerande dragbil.
Den lyxiga tyska bilen köptes ju dock för att kunna åka bekvämt och snabbt och för att, vid behov, kunna dra släpet.
Datortillverkarens agent i Sverige skickade nu en ny krok eftersom de trodde att bekymren kunde bero på detta. Detta hjälpte dock ej varför det beslutades att bilen skulle in på garantiservice.
Bilen lämnades för service hos den lokala handlaren, dock utan den löstagbara kroken som servicestället hade själva.
På servicestället konstaterades stort fel och ett nytt chassi beställdes från Tyskland. Efter några veckor kom bilen tillbaka men nu passade inte släpvagnen alls på kroken.
Ny kontakt – lämna in bilen på ny service!
Bilen inlämnad för garantiservice och kommer tillbaka likadan - släpvagnen passar inte på kroken.
Återigen kontakt med service - lämna in bilen på ny service!
Bilen inlämnad för garantiservice och kommer tillbaka likadan - släpvagnen passar inte på kroken.
Nu började familjen att ilskna till, utan bil i ca 2 månader och fortfarande ingen lösning!
Ny kontakt, nu med servicechefen. Han lovade snabb behandling och ville ha in bilen OCH den löstagbara kroken!
Efter drygt en vecka ringde serviceavdelningen och meddelade att bilen ej gick att reparera och att en ny skulle skickas. Vidare så försäkrades att det var just denna bil som hade felet och att alla andra fungerade!
Bilen anlände efter några dagar, men tyvärr så var det fel motor monterad. Bilfirman tyckte att vi själva kunde byta motor om de skickade en ny men detta vägrade vi.
Lösningen blev att en servicetekniker skulle komma och byta motor.
Serviceteknikern kom på hembesök och motorn byttes. Samtidigt så bad vi honom provköra nya bilen med familjens släpkärra – samma bekymmer!
Servicekillen tog nu med sig bilen för att prova med både firmans, men även sin egen, släpkärra.
Han konstaterade att alla släpkärror kopplade till denna bil strulade!
Servicekillen har kontaktat generalagenten och de har i sin tur kontaktat tillverkaren i Tyskland.
Nu har vi fått hem bilen och problemet kvarstår.
Vid kontakt med generalagenten fick vi svaret ”Ni har ju i alla fall bilen att åka i!”
Just nu tittar vi på återförsäljarens sida om det ev finns någon annan modell att byta till.
Dock så finns det ingen likvärdig/dyrare "tysk" att byta till men väl andra fabrikat.
Undrar hur generalagenten ställer sig till detta?
Hur skall fortsättningen gestalta sig??
Översättningstabell:
- Bil = Bärbar dator
- Dragkrok = Dockningsstation
- Släpkärra = extern skärm
- Motor = Hårddisk
- Vibrationer = ränder på skärm när dator laddas i dockan
- Mindre lastbil = stationär dator
- Återförsäljare = Dustin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar