fredag 14 augusti 2009

Problem med Google Earth

Jag har, under några dagar, försökt få Google Earth 5.0 att fungera i min Fujitsu Siemens Si1520.





Jag har haft programmet i datorn tidigare och det har fungerat perfekt men vid försök att starta det för några månader sedan så fungerade det inte längre! Eftersom det inte fanns något direkt behov av programmet just då så föll det i glömska.
I förrgår ville jag använda det igen och märkte då att det var avinstallerat - tog hem senaste versionen, installerade som administratör och startade, via ikonen på skrivbordet.

Tror ni att det fungerade? Nää, givetvis inte! Programmet hängde sig under initiering!

Sökte via Google på "google earth windows xp freeze" och massor av andra kombinationer och försökte med de tips jag hittade men inget hjälpte.
I ett forum hittade jag, bland annat, ett inlägg av en person som hade installerat en äldre version, ver.4, och fått det att fungera men ej heller detta lyckades.

När jag skulle avinstallera denna version (via Start, Alla program, Google Earth) fick jag se att det fanns tre alternativ att starta Google Earth, något jag missat tidigare (hur det nu kunde gå till).

De alternativ som finns är:
  • Google Earth
  • Starta Google Earth i DirectX-läge
  • Starta Google Earth i OpenGL-läge
ja, ni ser alternativen nedan.


Jag provade "Starta Google Earth i DirectX-läge" - tror ni det fungerade???

"Se" och häpna - det fungerar!!

Redan vid starten så kommer det upp en notering om att det finns en senare version och jag tar hem denna, ver. 5, och installerar - NU FUNGERAR ALLT i DirectX-läge!!

Slutord: Det första man blir blind på är ögonen!
Kanske jag hjälper någon annan "halvblind" med detta inlägg?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar