tisdag 18 augusti 2009

Ringa med Skype via 3MobilSurf (mobilt bredband)

Har internet i min Nokia 6220c via 3MobilSurf hos Tre.

Detta ger mig max 0,3Mb/s upp och 0,06Mb/s ned.

Innan jag testade att ringa med Skype, via Fring, så testade jag hastigheter och pingtider hos de tre operatörer som jag har tillgängliga - Tre, Telenor och Halebop (Tre och Telenor borde vara samma). Detta gjorde jag genom att montera resp SIM-kort i ett USB-modem (Huawei E1550) och testa i en vanlig dator.

Tre (0,3/0,06 Mb/s)
0,38Mb/s upp, 0,06Mb/s ned, ping: 230ms




Telenor (0,3/0,1 Mb/s).
0,38Mb/s upp, 0,06Mb/s ned, ping: 220ms




Halebop:(1,0/0,3 Mb/s):
1,1Mb/s upp, 0,3Mb/s ned, ping: 130ms




Med tanke på pingtiderna så borde ju Halebop fungera bäst men jag testade med "worst case" - Tre!

Fungerar det då verkligen att ringa med Skype?
Svaret är: JA, ljudet är utmärkt men det finns en viss fördröjning.

Det skulle säkert fungera ännu bättre med Halebop som har kortare pingtid!?

Jag har Skypein som jag normalt använder på en Dualphone 3088 - jag har skrivit om det i inlägget Fastpris hos Skype .

Vad händer då vid ett inkommande samtal när samma "nummer" är aktivt samtidigt i både Fring (Nokia 6220c) och Dualphone 3088??

Jo, båda ringer och valfri telefon kan användas att svara i!

EDIT: Det går alltså alldeles utmärkt att använda Skype, via Fring, i mobiltelefonen för att både ta emot och ringa samtal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar