onsdag 28 oktober 2009

Guide: Synka mail i iPhone

Nedanstående blogginlägg har jag fått mig tillsänt via e-mail - så "jag" är inte jag!
Inlägget beskriver hur att gå tillväga för att synkronisera mail mellan iPhone och Outlook.

Jag ville ha min Outlook-email (Inkorg och Skickat) även i min iPhone och att de skulle vara synkroniserade med varandra.

Ingen visste hur man skulle göra, de allra flesta hävdade att det var omöjligt. Men jag fann en lösning efter att ha suttit och pillat konstant i fem dagar.

Jag har en egen domän som ligger hos www.one.com, denna guide är gjord utifrån det och Outlook 2007.

Du måste använda IMAP så se till att Din e-postleverantör stödjer det!



Klicka sedan på "Flera inställningar"



och sedan på "Avancerat"


Du kan nu testa dina inställningar i Outlook så att det fungerar att både skicka och ta emot e-post.

Sedan följer du denna guide för att lägga in ditt e-postkonto i din iPhone.

Sedan gör du detta i Din iPhone:
  • Inställningar E-post, kontakter, kalender
  • Klicka på det konto du precis lagt upp.
  • Klicka på Avancerat, Brevlådefunktioner, brevlådan Skickat
  • Markera att skickat skall lägga sig i mappen "Sent"
När du nu kollar mail i din iPhone så skall:
  • Inkommande mail hamna i Inkorg
  • och det du skickat hamna i Skickat
Nu skall du synkronisera din iPhone med iTunes.
Markera din iPhone i iTunes, klicka sedan på fliken "info"



Låt det som är förbockat i kolumnerna som kommer före vara förbockat, men detta är enda rutan under fliken "info" som du skall bocka i själv.
Använder du kalender kan du även bocka i denna men jag kan inte lova att det fungerar.

OBS! Bocka alltså INTE i rutan ovanför "Synkronisera markerade e-postkonton från:"!
När jag gjorde det så kunde jag inte skicka mail från min iPhone - av någon konstig anledning så ändrade telefonen själv inställningarna för e-postkontot!?

Vid frågor går det bra att maila mig:


Det kan även krävas vissa inställningar i själva e-postprogrammet då IMAP kan välja att lägga sig i en egen kategori.
Vill du att det skall se ut likadant som du är van vid så kan du maila mig så skall jag förklara hur du skall gå till väga!

För att radera meddelanden, gör detta i Outlook så försvinner de även i iPhone.
Markera mailen först så att de streckas - sedan gör du så här:


Tack Jenny!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar