lördag 24 oktober 2009

Installera Ubuntu 9.04


En enkel beskrivning om hur att installera Ubuntu på en bärbar dator (Fujitsu Siemens Si1520).

Jag har tidigare laddat hem ISO-filen för Ubuntu 9.04 samt bränt filen till en CD mha CDBurnerXP.

Först bootar jag från Ubuntu-skivan och minskar XP-utrymmet mha GParted. Jag har nu 20GB för Ubuntu, utav totalt 120GB.

Nu börjar installationen!

  • 00:00 Klickar på Installera på Ubuntu-skrivbordet
  • 00:02 Går igenom alla inställningar, väljer att installera Ubuntu tillsammans med Windows XP
  • 00:05 Nu börjar själva Ubuntu-installationen
  • 00:20 Grundinstallationen klar.
  • 00:21 Fyller i inställningar för trådlöst nätverk UTAN lösenord för keyring (standardnyckelring). Väljer man lösenord för standardnyckelring så får man alltid fylla i detta vid anslutning mot trådlöst nätverk.
  • 00:23 Språkstöd laddas hem och installeras
  • 00:30 Uppdateringar installeras
  • 00:50 Uppdateringar klara, dator omstartas
  • 00:51 Ubuntu startat, nu på svenska
  • 00:54 Installerar bootloader (sudo aptitude install startupmanager) samt justerar inställningar.
  • 01:00 Installerar Adobe Flash
På ca 1h så har jag alltså fått Ubuntu 9.04 i datorn!

På Ubuntu.se finns en sida där man enkelt hittar passande program UTAN att behöva använda pakethanteraren Synaptic.

2 kommentarer:

  1. Det tog ju oehört långt tid :S

    SvaraRadera
  2. Jo, det gjorde ju det!
    Själva installationen gick fort men alla uppdateringar tog tid, kanske beroende på hårt lastad server?
    Jag vet dessutom ej vart Ubuntu ansluter sig för att uppdatera?!

    SvaraRadera