söndag 4 oktober 2009

Städa bort virus i datorn (Windows XP)!

Var oförsiktig med ett USB-minne häromdagen och fick virus i datorn!

Jag märkte det så här:
  • Internet Explorer kunde ej nå internetsidor
  • Diverse program som jag tidigare godkänt i brandväggen, ZoneAlarm, krävde nytt godkännande
  • Även Firefox började strula och kunde ej nå internet
Så vad gör man?
Jo, jag provade med att scanna med det antivirusprogram, AVG Free, som redan fanns i datorn!
DET FANNS INGET VIRUS enligt AVG!

Nästa steg blev att boota datorn med den alldeles utmärkta räddningsskivan Ultimate Boot CD for Windows - ubcd4win.
ubcd4win-skivan skapade jag för några månader sedan just för såna här tillfällen.

När ubcd4win startar så scannas först datorns internminne så att det är fritt från virus.
Därefter laddas programmet in i datorns internminne, inget installeras alltså på den virussmittade hårddisken.

Nu finns det tillgång till det mesta:
  • Nätverk, om så önskas
  • Antivirusprogram, Avira AntiVir, Stinger och diverse spyprogram
  • ja, egentligen Windows XP i skyddad miljö
Jag körde först Avira AntiVir och programmet hittade och oskadliggjorde några Malware.
Sedan startade jag om datorn och körde Avira återigen - inga virus!
För säkerhets skull fick även Stinger söka igenom hårddisken.

Ett annat sätt att oskadliggöra virus, som jag också använt mig av, är online-skanning.
Här rekommenderar jag BitDefender Online Scanner.


För att få besked om USB-minnet är "rent" kan man t ex använda USB Virus Scan - det gör jag hädanefter!!

4 kommentarer:

  1. Sitt inte som admin nästa gång, så kan du själv se hur svårt det blir att lyckas installera skadlig kod från USB.

    Vista och Windows 7 är bättre på det viset då man får upp UAC som varnar en.

    SvaraRadera
  2. Lustigt nog så är jag sällan/aldrig Administratör utan kör som begränsad användare.
    Måste ha dummat mig på något sätt!

    SvaraRadera
  3. Och du lyckades ändå? Kan vara detta som spökar med autorun:

    http://www.sizlopedia.com/2008/03/18/disable-usb-autorun-to-save-pc-from-usb-viruses/

    SvaraRadera
  4. Tackar för länken! Skall kolla omgående!

    SvaraRadera