tisdag 7 september 2010

Bilar som är omöjliga att stjäla stjäls, men hur?

Minns att något försäkringsbolag nekade en försäkringstagare ersättning eftersom hans "stulna" bil var omöjlig att stjäla - tror t o m att det visades på TV?!
Undrar om han får retroaktiv ersättning nu när det nu avslöjats, i Aftonbladet, hur man stjäl bilar som är omöjliga att stjäla?

Volvo, Ford och Saab leder ligan över de mest stulna bilarna!

Utrustningen, enligt bild på Aftonbladet, verkar bestå av:
  • Centralenhet med D-sub 15 uttag
  • Kabel med D-sub 15 stickpropp och OBD-plugg
  • Kabel med D-sub 15 stickpropp och DIL-adapter
  • Batteriladdare, antagligen till centralenhet
Kommentera gärna!

    5 kommentarer:

    1. Det finns mjukvara att ladda ned för att skapa nya nycklar till fordon. De administreras via ett crackat diagnostik program där befintliga och nya KEY läggs till eller tas bort. Det går även att avaktivera den elektroniska startspärr som skall skydda mot brott. Volvo har vänligen i några bilar skapat möjlighet att starta trådlöst. Detta underlättar en hel del då ODB ej behöver anslutas.

      SvaraRadera
    2. Hmm undrar lite över sanningshalten enär man inte ens kan stava till OBD (On Board Diagnostic)
      "Misstro"

      SvaraRadera
    3. Tack, jag har i alla fall ändrat MIN stavning!

      SvaraRadera
    4. Hej Anonym!
      Tackar stavningstanten för påpekandet!
      OBD, OBD2, mm
      ****************Diagnosprotokoll*************
      Highspeed-, Middlespeed-, Lowspeed- och Singlewire-CAN
      CAN ISO 11898 ISO 15765-4 (OBD)
      SAE-J1850 PWM (Ford) (motsvarar ISO 11 519-4)
      SAE-J1850 VPW (GM, ...) (motsvarar ISO 11 519-4
      ISO 9141-2, K/L-lines, blinkkod
      *************Anslutningmöjlighet PC***********
      Line-out
      LAN-anslutning
      USB 2.0
      Multimeter: Kanal 1: hylsa gul (+), blå (-), kanal 2: röd (+) och svart (jord)
      Uni 4-adapter och befintligt adapterkoncept
      Adapterkoncept ”Easy Connect”
      OBD-diagnoskabel
      *****Diagnostik och åtgärder via crack*****
      DU Kan:
      Ta fram felkoder, när fel uppstått. Informationen med svensk text, visas vilken komponent som är felaktig. Radera felkoder.
      Läs ut mängder av mätvärden från bilen, även när bilen körs. Värdena kan loggas för vidare analys i datorn eller användas i programmet.
      Aktivera utgångssteg
      Släcka servicelampan samt ändra på serviceintervall. Även för longlifeolja.
      På TDI/SDIer kan man enkelt (grafiskt) kontrollera att insprutningen sker vid rätt tidpunkt. Adaptation kan göras av: tomgångsvarvtal, krockkudde/SRS-system, kupéövervakningen, centrallås, språk, fjärrkontroll, belysning mm.
      KODA NYCKLAR och STARTSPÄRRAR,IMMOBILIZER. Information. Omkodar TipTronic, ljusräckvidd, radio, utbytesbatteri, varningslampor/system mm
      Lufta ABS-bromsar genom att pumpen körs 10 sekunder. På nyare bilar, backa ut bromskolvarna för bromsklotsbyte.
      Göra grundinställningar som: Gasspjäll, automatväxellåda mm.Aktivera extrautrustning. Vid eftermontering av utrustning så krävs att aktvering görs, exempelvis dragkrok på nyare bilar. Optisk bussdiagnostik (MOST)
      HEX-COM+CAN/HEX-USB+CAN kan man arbeta med de bilar som använder CAN-buss för diagnostik (samt alla andra från ca 1990)
      EOBD(OBD2)-funktion inbyggd. Det innebär att mätvärden och felkoder kan tas ut även på flera bilmärken.
      **********************************************
      Förmodligen kan stavningstanten på Försäkringsbolaget ej utläsa ovan nämnda information, för det är ju omöjligt att själa en bil med IMMOBILIZER! Eller :-)

      SvaraRadera