lördag 18 september 2010

Hur är det med säkerheten i trådlösa nätverk (reviderat)?

Roade mig med att kolla antalet trådlösa nätverk under gårdagens hundpromenad.
Skanningen gjordes mha Vunex WifiWalker FA-1200G.

Vunex WifiWalker är ett USB-stick för internetuppkoppling via WLAN men även en scanner för trådlösa nätverk och laddas via datorns USB-port. För att använda USB-sticket för WLAN behövs drivrutiner men dessa har jag ej installerat (även om jag vet var CD-skivan finns).

Med hjälp av WifiWalker får man, vid varje skanning, reda på antalet upptäckta trådlösa nätverk samt vilken kryptering som används.

De nätverk som krypteras med WPA/WPA2 är svårast  att knäcka.
WEP-kryptering kan man knäcka  på, enligt vissa källor, ett par minuter medan öppna, okrypterade, ju är direkt tillgängliga för allmänheten.

EDIT2: Bäst att nämna; Hacka sig in på andras trådlösa nätverk kallas intrång och är olagligt!
Med detta nämnt så kommer en länk till angående hur att knäcka WEP-kryptering!

Totalt hittade jag 23st trådlösa nätverk och fördelningen blev:
WPA/WPA2-nätverk: 11st - 48%
WEP- nätverk:              8st - 35%
Öppna nätverk:             4st - 17%

EDIT: Runda 2
WPA/WPA2-nätverk:       6st - 27%
WEP- nätverk:              12st - 55%
Öppna nätverk:              4st - 18%

Sammantaget av dessa två rundor blir resultatet:
WPA/WPA2-nätverk:            38%
WEP- nätverk:                    44%
Öppna nätverk:                  18%

Rätt så konstigt att 62% av nätverken är okrypterade/svagt krypterade 2010?!
Vad har du själv för säkerhet på Ditt trådlösa nätverk?

Kan man gå runt och knacka dörr hos sina närboende och påpeka att de har ingen/svag kryptering, vad anser mina läsare??









Kommentarer emotses!

2 kommentarer:

  1. Intressant resultat du fått. Jag vet att just säkerhet i WLAN och WEP är något jag pratat om länge. Förutom en vettig kryptering tycker jag man skall tänka på detta:

    Ändra nätverkets namn - det är annars lätt att veta vilken hårdvara du har

    Stäng av SSID sändning - om du bara själv skall surfa behöver du inte basunera ut att "JAG HAR ETT TRÅDLÖST NÄTVERK" troligen fungerar alla trådlösa nätverk utan SSID

    Ändra inloggningsuppgifterna i routern -för att undvika att någon "kapar den"

    Aktivera MACadress filtrering - om du filtrerar så att bara dina egna MAC adresser kommer åt nätverket så är det en extra säkerhet ovanpå WPA som du d e f i n i t i v t skall använda.

    Till sist, jag är helt övertygad att de flesta angripare sitter i andra änden av internet och begår brotten på distans genom att hacka sig in den vägen. Därför gäller det att även investera i en bra brandvägg!

    Kan du göra om samma test efter helgen så har du en uppföljning av impacten av Uppdrag Granskning där du själv bor?

    SvaraRadera
  2. Jo, du har helt säkert rätt i att de flesta angrepp sker på längre avstånd än 100 meter!

    Givetvis kommer det en uppföljning!

    SvaraRadera