fredag 22 oktober 2010

IP-telefoni, något att satsa på?

Jag tänker i alla fall prova!

Har för ändamålet köpt en adapter, Linksys SPA2102 phone adapter med router, på Tradera.

Routern skall kopplas till ett ethernetuttag på bredbandsroutern och ger möjlighet att ansluta två analoga telefoner (två telefon-nummer).
I första skedet så blir det nog bara en port som används och antingen ansluts en fax eller en trådlös telefon.





Jag har ju nämligen kvar min fax, Telia Libra I. Faxen innehåller ju även telefon så det blir ju "allt-i-ett".







Tanken är sedan att teckna ett abonnemang hos Phonzo och att även skaffa ett telefonnummer, får nog bli ett 010-nummer.
010-serien användes ju tidigare för NMT-nätet men används numera tydligen för företagsväxlar och IP-telefoni, om jag förstått det hela rätt. 010-numret är regionsfritt så med detta kan man flytta fritt!

Hos Phonzo står jag i valet och kvalet vilket abonnemang jag skall välja, antingen:
  • Phonzo Cash eller Phonzo Basic
Phonzo Cash
Betalas i förskott genom att pengar sätts på kontot, ingen månadsavgift.
Kan även användas om man har betalningsanmärkningar men där klarar jag mig.
Samtal till fasta nätet kostar 39 öre i uppkoppling och 14 öre per minut.

Phonzo Basic
29:- per månad och 400 minuter ingår till fasta nätet.
När minuterna är förbrukade är det samma priser som för Cash.

Eftersom det är gratis att uppgradera men kostar 200:- att nedgradera så börjar jag nog med Cash!
Om tjänsten fungerar bra så kan man ju då uppgradera allt eftersom!
Givetvis finns det även dyrare abonnemang, Home för "fria" Sverigesamtal och International för "fria" samtal till EU/USA. Dessa kostar 89- resp 178:-per månad.

Om man lusläser villkoren så ser man att det fria innebär samtal för 500:-/mån utöver den ordinarie månadskostnaden - med reservation för att jag tolkat rätt!

Återkommer med flera blogginlägg när abonnemanget är beställt!

6 kommentarer:

  1. Jag kör med Phonzo cash och har så gjort över ett år. Jag har 3 st olika nummer.
    Jag har ett i sommarstugan som jag kör mot Net1 (Ice.net) vilket fungerar utmärkt.
    har 2 st hemma mot Telias ADSL, ett för faxen och ett på IP-telefonen som är en Siemens A580IP.
    Kan bara konstatera att det hela fungerar klockrent så länge man har Internet uppe ;-)
    Har absolut inget att klaga på. Faxen har jag nog haft 2 år. har satt in 100:-/st på alla tre nummrena och har nog minst 80:- kvar.
    Undrar vad Phonzo lever på...
    Jag är superöjd, det blir du nog oxå.
    Men jag kan rekommondera att man precis som du köper Linsys adaptern "på sidan om" för att kunnan utnyttja 2 linjer på den.
    På min A580IP har jag 4 olika nummer.En på fasta analoga telenummret, 3 olika IP nummer att kunna ringa billigt till bla USA.
    Det är VoIP från voipstunt.com

    //Tony

    SvaraRadera
  2. OK, tack för redogörelsen!
    VoIP verkar ju mycket intressant, man tycks ju ringa gratis till/inom Sverige.
    Du kanske kan berätta mera?

    SvaraRadera
  3. Mera om hur du använder VoIP vore intressant att veta.
    Men det bästa vore ju om du ville "gäst"-blogga och berätta helheten över hur du använder IP-telefoni, olika operatörer, fördelar, nackdelar, kostnader mm mm.
    Du har fyra olika nummer - 1+3 där 1 står för analoga "Telia" och 3 för VoIP + Phonzo + ??.
    Om du inte har tid/lust så är jag nöjd med dina tidigare svar!

    SvaraRadera
  4. Hejhej,

    För en lista över mer avancerade tjänster kan ni kika på http://www.telavox.se!

    mvh
    Jens Rantil, Telavox

    SvaraRadera
  5. OK, det skall jag kolla!
    Har dock andra bekymmer, adapter/router köpt på Tradera verkar vara låst eftersom jag ej kommer in som Admin -är troligen låst till Cellip. Kanske någon har tips på hur att göra?

    SvaraRadera