måndag 18 oktober 2010

Reseberättelse från Uganda!

Chattade med en tjej för några veckor sedan, via bloggen. Hon ville ha hjälp med att låsa upp ett Huawei-modem och det visade sig att hon befann sig i Uganda.

Det fungerade jättebra (tror jag) jag är i Uganda nu så internet krånglar lite då och då. Har inte kunnat försöka förrän nu. Fick igång programet nu och det stod att upplåsningen fungerat bra. Har inte haft möjlighet att försöka med rätt simkort än men tack så mycket för hjälpen! Grymt bra service :)

Jag bad henne skriva lite om teknik och skillnader mot Sverige och här är hennes berättelse:

Har funderat lite över de stora skillnaderna från hemma och en av dem är att jag inte sett en enda fast telefon. Vad jag förstår är deras infrastruktur så dålig att det var lättare att bara fixa ett bra mobilnät. Någon annat som är komiskt är att ingen någonsin verkar ha pengar på mobilen så de kör tonårsstilen att ringa en signal och lägga på. Man kan även få gratis "jag har inga pengar, ring mig"-sms. När man letar efter påladdning och inte är inne i den största stan är det jättesvårt att få tag i mer än ~3 kr åt gången. Vi har ett bolag som heter orange som har ett specialavtal med sverige så vi ringer för ca 1kr/min hem men mycket dyrare till andra mobiler i Uganda. Tyvärr har de inget avtal sms-avtal med de svenska bolagen vilket suger en del. Många Ugandier har minst två telefoner med olika mobilbolag så att de kan ringa billigast möjligt till sina vänner.

Strömmen går även en till flera gånger per dag. Helt ok dagtid men eftersom det är bäcksvart på nätterna (19-7) kan det vara lite jobbigt. Trådlöst internet fungerar för det mesta bra i de större städerna men mitt kopplar ner lite väl ofta och krånglar varje gång jag försöker återuppta uppkopplingen. De andras gör inte det så jag vet inte om det är något specifikt för mitt modem eller dator eller om det är vanligt i Uganda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar