måndag 26 februari 2007

Mina första bilar

Började med en Morris Minor 1000 -59. Den inköptes på Philipssons i Oskarshamn för 800:- och året var 1971 (hösten). Det jag speciellt minns är hur dåligt den gick i snö, i stort sett räckte det med att det var mulet på himlen för att man skulle köra fast. Men det var en rolig bil att köra, ratten satt i samma vinkel som i en folkvagnsbuss. Den röda läderklädseln doftade gott trots att bilen var så gammal. Minns att jag tankade för 10:- i veckan så jag körde inte så mycket med den men å andra sidan så kostade bensinen bara ca 1:-/liter. Det enda som kostades på var nya ramlager och ny oljetryckskontakt (från VW). Dessa bytte jag i smörjgropen på Caltex i Högsby en lördagsförmiddag. Denna bil hade jag inte så lång tid utan bytte till.....
......en Saab 96, 2-takt av årsmodell -64. Den var ursprungligen försedd med 3-växlad låda men jag köpte ytterligare en Saab som jag plockade växellådan (och även motorn) ifrån. Även denna bil hade jag bara en kortare tid.


1972 inköptes nedanstående Volvo Amazon -64. Motorn var utbytt till en utbytesmotor. Vänster framskärm fick jag byta pga rost och även dess infästningar. Även båda tröskellådorna byttes. Denna bil var i min ägo många år framåt, till i början på 80-talet.
Som synes så är den vänstra bilden senare än den högra. Minns inte vilket år som de nya bilnumren kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar