onsdag 18 april 2007

Fria navigeringsprogram för telefonen

Som jag kanske nämnt tidigare så har jag en Nokia N93. Denna har operativsystemet Symbian 3rd. Jag har letat en hel del på internet efter fria navigeringsprogram och har hittat dessa tre:

- AmaZe, Java-program
- Smart2go, SIS-program
- Nav4all, Java-program

Jag har testat alla tre och mina erfarenheter är dessa:


AmaZe
Bra program med körhänvisningar på engelska. Finns även möjlighet att följa färden på karta men då denna hämtas via GPRS/3g så blir det dyrt med uppkoppling. Jag hade bekymmer med att programmet tappade GPS-signalen trots att GPS-pucken kommunicerade med telefonen och då var det bara att starta om programmet. Upplevde även en onoggrannhet på ca 200 meter som jag inte tyckte om. Eftersom det är ett Java-program så passar det även i andra telefoner.





Smart2go (rekommenderas för semestern och promenaden)
Nokia ligger bakom detta program. Kartorna kan laddas hem via datorn och överföras till telefonen. Kartor finns för hela världen så det är ett utmärkt program för t ex semesterresan. Färden kan följas på karta men tyvärr finns det ingen möjlighet att få körhänvisning med röst
så smart2go passar inte för bilresan om man inte har kartläsare.




Nav4all (rekommenderas för bilresan)
Kan fortfarande hämtas fritt på internet annars var tanken att det skulle ha kostat pengar att använda nu. Med detta program i telefonen så får du körhänvisningar på svenska. Det går även att få hem kartor till telefonen men precis som för AmaZe så hämtas kartorna via GPRS/3g så det lär ju kosta en slant att få hem den. Eftersom det är ett Java-program så passar det även i andra telefoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar