torsdag 16 augusti 2007

Flatrate för surfning på din mobiltelefon

  • Surfar du mycket med telefonen?
  • Har du märkt att de flesta vanliga webb-sidor är stora och dyra att läsa?


  • Kör du med GPS i telefonen som hämtar kartor via din uppkoppling?


  • Blir du förvånad över hur mycket din datatrafik kostar varje månad?


  • Vill du sänka dina kostnader för datatrafik?


  • Vill du surfa trådlöst från datorn?

Läs då vidare!

Inspirationen till detta inlägg var att jag läste en annan blogg som beskrev ovanstående och som försökte bringa klarhet i hur de olika operatörerna hanterar flatrate.




Denna blogg drivs av Håkan Ozan och den läser du här



Eftersom jag inte tyckte att priserna för 3 stämde riktigt med vad jag läst i olika forum så kontaktade jag 3:s kundtjänst, fick prata med en kunnig flicka, och beskrev mitt ärende.


J: Hej! Jag surfar en hel del från telefonen och skulle vilja ha en fast kostnad för surfning. Vad har ni att erbjuda?









3: Då skall du ha ett bredbandstillägg! Vi har två olika beroende på hastighet och datamängd. Vanlig 3G-hastighet kostar 99:- men har en gräns på 1GB, du har dock ett pristak på 399:-
/mån. Turbo-3G kostar 199:- och där finns ingen gräns i datamängd.


J: OK det låter bra! Jag ringer inte så mycket så vilket abonnemang skulle passa mig?


3: Vi har 3bomben Friends, det kostar 69:-/mån och då har du fria samtal inom 3 samt till fasta nätet. Till övriga nät kostar det 69 öre/minut.


J: Har läst någonstans om ett abonnemang som kostar 99:-/mån och att dessa 99:- kunde betala bredbandstillägget. Man fick då betala avgift för alla samtal, SMS och MMS som vanligt.









3: Det stämmer. Abonnemanget heter 3bomben 99. Du betalar 99:-/mån som du får använda fritt. Du kan använda det till att betala bredbandstillägget och sedan betala extra för samtal, SMS och MMS.

J: Låter perfekt för mig. Kan jag använda mobiltelefonen som modem och surfa via min bärbara dator med detta?


3: Javisst! Du använder USB-kabel eller Bluetooth för kommunikationen mellan telefon och dator.


J: Tack för hjälpen, ni verkar ha den perfekta tjänsten för mig. Mycket troligt att jag blir kund hos Er.

3: Du är så välkommen!!

Trevligt samtal till en kunnig tjej i Kundtjänsten.

Bra 3!

2 kommentarer:

  1. Precis vad jag var ute efter dock, så har vi telia på företaget tror du de har något alternativ som liknar 3?

    SvaraRadera
  2. Mja, Telia har något liknande. För 199:- i månaden får du fri datamängd men bara 0,384 MBit/s. Även Telia har högre hastigheter på gång (samma pris) tillsammans med Tele2.
    Dock verkar det vara problem med deras mobila nät sedan några månader tillbaka.
    För 99:-/mån får du deras kväll och helg. Detta betyder att du har fri datamängd kväll & helg men dagtid får du betala 12:-/MB, max 399:-/mån (DYRT!!)

    SvaraRadera