måndag 27 maj 2013

Vilken Linuxdistribution ersätter Windows XP bäst?

Som de flesta redan känner till så upphör supporten för Windows XP inom mindre än ett år.

Det är dock fortfarande många, som av olika anledningar, använder Windows XP och som har svårt att byta operativ, t ex:
  • Windows XP  känns hemtamt och man "vågar" inte byta operativ
  • Datorn har för dåliga prestanda för en nyare Windowsversion
  • XP fungerar för bra för att byta ut
  • Finns inte pengar för att byta till annan Windowsversion
Oberoende av anledning så är det ju nästan nödvändigt att byta operativ, åtminstone om datorn är uppkopplad mot internet?!

Har idag testat Kubuntu 12.04 LTS och det är ju helt klart mera likt XP än t ex Ubuntu!







Men det kanske finns något annat Linuxoperativ som platsar högre på listan som ersättare för Windows XP?

Kom med förslag!


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Mina förslag till andra operativsystem som kan konkurrera med Win XP är bland annat Ubuntu som jag tycker är mer lätt drivet än Kubuntu, är det en dator som har dålig prestanda finns ju alltid Xubuntu, Lubuntu eller det eleganta Elementery OS.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    och tack för kommentar!

    Håller med Dig om att Ubuntu är en värdig ersättare men tror att många, som kommer från Windowsmiljö, ogillar Unity.
    Provade även Kubuntu men det föll mig inte i smaken.

    Skall testa Elementary OS, tack för tipset!

    Annars för svaga datorer så tror jag Peppermint OS, som bygger på Ubuntu, är ett mycket bra operativ, jag kör detta operativ på Acer Aspire One A110 (levererades med Linpus Linux).
    Och tack vare släktskapet med Ubuntu så fungerar de flesta kringutrustningar, såsom modem och liknande, utan problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Tror även jag att många Windows användare har svårt att komma överens med Unity, själv gillar jag det allt mer ju mer jag använder det.
      Jag har även testat Peppermint OS då jag själv hade en Acer Aspire One, men jag valde tillslut ändå Elementery OS Jupiter på den, funkade kanonbra. Har sålt min AAO och köpte en HP mini 2140 som jag installerat mer RAM, som gör att jag kan köra Ubuntu 12.04 på den, funkar okej.

      Radera
  3. OK, intressant med lite nytt input!

    SvaraRadera