söndag 9 juni 2013

Att göra en visselpipa

Såg en beskrivning på instructables.com hur man gör en visselpipa.

Detta ser dock mycket omständligt ut och jag mindes hur min far visade mig hur man kan göra en visselpipa av vide.

Här är beskrivningen (en vass kniv behövs också):

Leta reda på en videkvist, eller annan kvist där barken lossnar lätt, enklast på våren.










Snedda ena änden, den som Du senare skall blåsa i.















 Skär ett jack enligt bild.












Skär bort barken runt hela, enligt bild.













Skär av spetsen enligt bild.
Nu skall hylsan lossas, knacka lite försiktigt med knivskaftet på barken.












 Här är hylsan lossad















Nu skall insatsen skäras bort, se bild.












Insatsen är fri.










Skär av lite på toppen av insatsen.
















Skär "pinnen" jämn. Denna skall sedan föras in i visselpipan.












Här den färdiga visselpipan. Med lite övning så lyckas säkert Du också!




















Ett speciellt tack till min far som lärde mig detta! 
Tyvärr är han borta sedan 25 år tillbaka men kunskapen lever kvar!















   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar