torsdag 4 juli 2013

Vilka av mina modem fungerar med Joors?

Joors, som de flesta säkert redan känner till, erbjuder gratis internet mot att Du tar emot reklam (2GB/mån).

Om man redan har ett modem så räcker det med att skaffa ett SIM-kort och det kostar just nu, med en inbjudan, 295:- + 19:- i frakt.
Ordinarie pris är 495:- så just nu är det alltså 200:- i rabatt via inbjudan.

Men åter till ämnet, modem som fungerar!
För det första så måste givetvis modemet vara olåst/upplåst, alltså öppet för SIM-kort från alla operatörer. Är modemet låst och av fabrikat Huawei så kanske kodgeneratorn på mobilabredband.se kan hjälpa till att låsa upp det?!
Annars kan Du säkert få hjälp med upplåsning via eBay eller DC-Unlocker.

För att testa vilka modem som fungerar så har jag använt Joors programvara samt ett SIM-kort från Joors - programvaran finns här.
Programvaran jag testat är för Windows men här finns även för Mac, tyvärr ingen för Linux ännu (intresset är för litet enl Joors)!
På samma sida finns även drivrutiner till Huawei- och ZTE-modem.

Jag har sju olika, upplåsta, modem i min ägo och av dessa fungerar fyra direkt med SIM-kort från Joors.

De modem som fungerar direkt och utan problem är:
  • Huawei E173, Joorsbrandat (konstigt vore det ju annars)
  • Huawei E1550, upplåst från Comviq
  • Huawei E1820, upplåst från 3
  • ZTE MF102, upplåst från Comviq

















Följande modem fungerar inte "out of the box":
  • Huawei E122, upplåst från 3 (kan ev bero på drivrutiner men detta modem strular även med routern Huawei D100).
  • Huawei E173, upplåst från Halebop - detta är ju märkligt eftersom Joors använder just detta)
  • Huawei E392, upplåst från Telia






















Förresten, behöver Du en inbjudan till Joors?
Maila mig i så fall via länken uppe till höger!


6 kommentarer:

  1. Hej!
    Eftersom jag kör Linux så känns det i nuläget tråkigt att det inte finns drivrutiner till just Linux. Men jag funderade om det skulle kunna fungera med ZTE MF60 3G Router eftersom det då blir som en wifi uppkoppling?

    Peter

    SvaraRadera
  2. Nej, det tror jag inte på!

    Vad som däremot fungerar är ju t ex en Androidmobil eller platta med minst Android 3.x och sedan köra telefonen/plattan som antingen trådat modem via USB eller som Wifi hotspot.
    Detta bryter ju dock mot hela idén med Joors eftersom företaget finansieras med reklam.

    SvaraRadera
  3. Förhoppningsvis så tar de fram program även för Linux?!
    Vet att en kille blev tillfrågad om att skriva för Linux men Joors hörde inte av sig mera sedan.
    Det gäller ju främst att övertyga Joors om att det behövs - vi får starta en namninsamling!

    SvaraRadera
  4. Glömde säga: Fogg fungerar ju med Linux men endast 1GB/mån på deras gratiskort.
    Fogg Mobile kör i 3´s nät med APN internet.foggmobile.com.
    Fogg fungerar även utomlands i vissa länder men flera länder mot 149:-/mån och då 10GB/mån.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tack för svaren, tror inte att Fogg är något för mig eftersom jag ska använda det mobila bredbandet när jag är med husvagnen i Norra Sverige och där är det Telia som gäller.
    Namninsamling kanske inte skulle vara så dum idé.

    SvaraRadera
  6. Ja, då är det ju Joors som gäller.
    Ett alternativ kan ju vara ett årskort för surf, ca 500:-, hos Halebop.
    Fick ett SIM-kort gratis förra året och Halebop bjöd på ett år när jag tankade med 50:-.
    Nackdel: bara 0,5GB/mån.

    SvaraRadera