torsdag 24 mars 2016

Att ominstallera en skrivare

Jag har under många år haft en laserskrivare, Samsung ML-2525W, trådlöst ansluten till hemmanätverket.
I förrgår blev jag ju med fiber, som jag skrivit om tidigare, och i samband med detta så blev även den trådlösa routern utbytt och nu började bekymren.

Skrivaren har tre (3) anslutningsmöjligheter; USB, ethernetkabel och trådlöst och jag har tidigare konfigurerat via USB precis som installationsprogrammet önskar.
Men nu hittades ingen skrivare via USB-kabel och installationsprogrammet kom ej vidare.
Jag provade med en annan dator och en annan USB-kabel men samma resultat.

Kom på att jag kunde köra via ethernetkabel från nya routern för att denna väg försöka få direktkontakt med skrivaren.
Anslöt skrivaren till routern och kunde både via routerns gränssnitt men även via WiFi Analyzer i Androidmobilen se skrivarens adress, 192.168.0.113 (tidigare 192.168.10.117).

Genom att skriva in adressen i en webbläsare så kom jag nu åt skrivaren!
















Gjorde upptäckten att USB-gränssnittet var avstängt och efter att ha fixat detta så var det bara att köra installationsprogrammet via USB-kabel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar