onsdag 20 mars 2019

Redigera video

Har tidigare använt Microsoft Movie Maker för att redigera film men den finns ju ej längre tillgänglig för nedladdning.

Via en Google-sökning så kom jag till en aktuell sida hos PC för Alla där just videoredigering behandlas.

Laddade hem programmet VideoPad för att testa och lyckligtvis så hade jag en film att prova på - från dagens automattvätt av bilen.

Filmen är skapad med den enkla Roxcore-kameran från Kjell & Co,  kameran filmar i formatet .avi.
Nackdelen med .avi är att filen blir stor - 7 minuters film skapade en fil på drygt 1,2 GB.

När jag sparade fimen i VideoPad så valde jag formatet .mp4 och filen minskade till drygt 200 MB.
Jag kan dock ej se någon försämring jämfört med originalet?!

Här är den konverterade filmen, upplagd via Youtube eftersom den är större än 100 MB.







5 kommentarer:

  1. Du kanske kan prova någon av dessa för linux och se vad du tycker?
    https://itsfoss.com/best-video-editing-software-linux/

    SvaraRadera
  2. Ja, det skall jag göra MEN kör Windows 10 just nu - Linux Ubuntu är satt på vila ;-)
    Sist jag använde Ubuntu så slutade scannerprogrammet, efter att ha funkat perfekt en längre tid, så jag tröttnade.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för scanner?

    SvaraRadera
  4. Det är en äldre HP-scanner, har inte beteckningen just nu. Har fungerat perfekt men plötsligt så gick det ej att spara scannade filen längre.

    SvaraRadera