söndag 12 maj 2019

Installera Linux-operativ på gammal dator

I förra blogginlägget skrev jag om en gammeldator - jag har nu kommit lite längre!






























Jag hade sedan tidigare Ubuntu på ett USB-minne och försökte boota från detta, men se - det gick inte.
Alternativet att boota från USB finns inte som alternativ i bootinställningarna (som för övrigt nås via F1 undr uppstart).

Hade dock en lösning i min "verktygslåda" - en CD-skiva med "Boot from USB".
Genom att ställa in CD-spelare som första startalternativ i BIOS och boota från CD-skiva så kan jag sedan starta datorn från valfritt media och där finns även alternativet USB.




























Som Du ser på skivan så har jag skrivit "plpbt.iso" men jag har inte lyckats hitta den iso-filen på nytt vid en snabb googling.

EDIT: Nu har jag hittat filen som gör att Du kan boota från USB - även om BIOS ej stödjer detta alternativ. Filen heter PLoP Boot Manager (plpbt) och inget annat, och hittas här. 
Du bränner sedan iso-filen till en skiva mha t ex UNetbootin

Nåväl, nu kan jag i alla fall boota från USB-minne om det skulle visa sig vara ett alternativ.
Annars hittade jag några skivor med Linuxoperativ i min "verktygslåda.


























Dessa duger ju att starta med!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar