onsdag 5 juni 2019

Att plocka isär - och ihop - en HP Pavilion g6

Skrev igår om universalladdare att, i mitt fall, användas till en HP Pavilion g6.
I samma inlägg berättade jag om ytterligare ett problem med samma dator - att datorn larmar för felaktig kylfläkt!

Idag har jag tittat på detta bekymmer!
Jag hittade två filmer på Youtube som beskriver hur att byta kylfläkt och dessa följde jag för att demontera/montera datorn.










Trodde att fläkten skulle vara igensatt av damm men tyvärr så fanns det inget att hitta.
Så det var bara att plocka ihop datorn igen och provstarta så att alla saker hade hamnat rätt - och det hade de!

En sak till - nu startade fläkten också!

Men säg den glädje som varar - vid nästa start av larmade datorn för fläktproblem igen!

Plockade isär datorn igen för att lite försiktigt smörja fläkten och, efter ihopsättning, så gick fläkten igång - vid första start lika förra gången.

Med detta fel så torde det ju inte hjälpa att byta fläkten heller?!

Nu funderar jag på om det är att batteriet har varit borta som gör att fläkten startar men det får jag undersöka en annan gång!

Kanske är ett BIOS- eller UEFI-fel?

Lite synd på en dator från 2013, med 8GB RAM, en i5-processor, HDMI-uttag mm finesser om jag inte skulle få den att fungera!

Kommentera gärna om du har någon frisk idé!



5 kommentarer:

  1. Nej tyvärr, inga friska idéer ang din HP!

    Däremot har jag en fråga till dig:jag har haft problem med att kunna komma ut på nätet, detta pga att, citat "PNRP-tjänsten har inaktiverats av principinställningarna". IP-adressen har börjat med 169 istället för 162. Jag har också via "Enhetshanteraren" fått besked om att nätverksenheten "Teredo Tunneling Pseudo Interface inte kan starta (kod 10).
    Jag har vid några tillfällen under den senaste tiden kunnat nå nätet tillfälligt(exv nu.
    Jag kan inte hitta den egentliga orsaken till dessa ovanstående problem - har du möjligen någon problemförklaring.
    Jag har bytt Router, Nätverkskort och n-kablar - jag har också varit i kontakt med Telia Premiumsupport men de kan inte lösa problemet.

    //Bert

    SvaraRadera
  2. Det verkar ju komplicerat men har du samma fel om du provar med en annan dator?
    Hittade detta på nätet - https://eforum.idg.se/topic/343783-teredo-tunneling-pseudo-interface/
    Så det verkar ha att göra med IPV6?!
    Och, som sagt, är nog snarare ett datorproblem än ett nätverksproblem, enligt min snabba analys.

    SvaraRadera
  3. Förresten, har du provat att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet, men du hade väl bytt till annat fabrikat? (https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/microsoft-teredo-tunneling-adaptercode-10/fe2a30a7-bb4e-49db-9e74-6800c5191604)

    SvaraRadera
  4. Hej, tack för svar på min fråga!

    Tyvärr har jag ingen annan dator att prova med. Datorn ifråga fungerar för övrigt som den ska utom då internetuppkopplingen. De ggr jag har kunnat komma ut på nätet har föregåtts av mig vald åtgärd, "Systemåterställning", och därefter med åtföljande sega Windows uppdateringar och datorkonfigurationer.
    Drivrutinerna för det gamla och det nya n-kortet är uppdaterade.
    Ska kolla upp din länk ang "Teredo" och IPV6.

    Går det bra att återkomma med mer bollkastande ang ovanstående frågeställningar?

    //Bert

    SvaraRadera