tisdag 22 oktober 2019

På bilutflykt till våra barndomstrakter

Jag, och även hustrun, är uppvuxna i Högsby kommun men numera bosatta några mil därifrån.
I söndags tog vi en biltur tillbaka till barndomstrakterna och jag, som passagerare passade på att ta lite bilder från hembygden.


Järnvägsövergången i Ruda samhälle, spåret går mellan Kalmar och Linköping.

Till vänster på bilden låg tidigare Konsum, numera är det en affär med utländsk prägel. Även bilförsäljning finns på platsen.


Macken i Ruda. 

På macken gick det tidigare både att tanka, äta och handla livsmedel men nu är den stängd. Det pågår dock arbete för att den skall återöppna.


Gillberga, min barndomsort.

I Gillberga är jag född och uppvuxen. 
Denna väg har man cyklat många gånger som tonåring, och senare åkt moped och bil.


Affären i Gillberga, lades ner slutet 50-tal, början 60-tal.

Till affären i Gillberga gick jag många gånger tillsammans med farfar.


På väg mot Högsby, fortfarande i Gillberga

Till höger rinner Emån, skymtas bakom träden.


Ekeby skola (fotat från Högsbysidan)

Här gick jag klass 1 - 5




Staby Gårdshotell, fd Lantmannaskolan 


Karlssons Varuhus i Högsby

Hette, när det startade runt 2005, Ullared2 - men det var väl varumärkesintrång så det bytte namn till Karlssons Varuhus. 
Hela Karlsson-kedjan i konkurs sedan några veckor tillbaka!

Det var allt av tillbakablicken för detta tillfälle - kommer kanske mera?!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar