torsdag 7 november 2019

Min telefonuppkoppling och mina telefoner.

Håller på med att experimentera med min telefoni, inte för att jag behöver utan för att jag finner det intressant.







Bakåt i tiden så har jag haft följande:
  • Fast telefoni (mest hustrun som använder)
  • IP-telefoni via Phonzo (bl a för fax, som ej använts speciellt ofta). Har en Siemens Gigaset C-530IP för VOIP.
  • Mobilabonnemang hos Comviq.
För några år sedan så övertogs Phonzo av Cellip och Cellip beslutade nyligen att ta ut en månadsavgift from november 2019.
Eftersom jag knappast använder IP-telefoni så var inte detta aktuellt för mig. 
Så nu har jag bytt till Internetport, utan månadsavgift, och har mitt gamla nummer kvar.

Har också hittat en tjänst för VOIP med väldigt låga minutpriser och ingen uppkopplingsavgift - Sipdiscount. Där är jag nu registrerad och har betalat in €10 för samtal - slutsumman blev 149 Skr.

Har nu konfigurerat Siemens Gigaset C-530IP samt min mobil (Huawei P20 Pro) för:
  • VOIP via Internetport 
  • VOIP via Sipdiscount
Mobilen har dubbla SIM där Comviq används för samtal och 3 för internetuppkoppling.

Vad gäller VOIP så nyttjas Internetport för inkommande samtal både hemma och i mobilen. 

Om Comviq ej har täckning så vidarekopplas samtalet till Internetport via 3's nät och samtalet kan besvaras både på mobilen men även på Siemens Gigaset C-530IP.

För utgående samtal används Comviq som huvudalternativ men vid dålig täckning på Comviq så kan Sipdiscount eller Internetport nyttjas, via 3's nät.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar