onsdag 5 februari 2020

Köra Asus-router via mobilt modem

Idag har jag testat min router, Asus RT-AC87U, med mobilt modem.



Routern är ju försedd med 2 x USB och är förberedd för mobilt USB-modem.
Enligt Asus sida så skall mitt modem fungera till routern, och det gjorde det.




Lyckades dock inte få till automatisk övergång mellan vanliga uppkopplingen - fiber - och det mobila nätet. Ej heller fungerade tillbakagången till kablad upkoppling när jag satte i WAN-pluggen igen.
Antagligen är lösningen på detta att läsa manualen?!



Jag fick inga lysande hastigheter via det mobila nätet, via 3, men tror ej att modemet gick över i 4G-mode.



Edit: Blinkande grönt sken på dioden indikerar att modemet är uppkopplat mot 4G-nätet - är nog bara placeringen mitt i rummet som begränsar hastigheten?!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar