söndag 9 augusti 2020

Installation av Viasat's TV-paket via fiber

Nu är Viasat's TV-paket via fiber färdiginstallerat och i detta inlägg berättar jag om mina erfarenheter.

I paketet:
  • TV-box Samsung UHD
  • Hårddisk, 500 GB
  • SIM-kort
  • Ethernet-kabel, 20m


- Boxen går att ansluta antingen mot parabol eller mot internet.
- Hårddisken ansluts via USB mot boxen.

Efter inkoppling så var det en del startupinställningar att göra:
  • Välja parabol eller internet - internet i mitt fall
  • Välja land - Sverige
  • Ansluta till trådlösa nätverket för Playkanaler
Sedan anslöt jag ethernet-kabel mellan box och router.
Klart?
Nej, boxen gav felmeddelande, "Fel 53".
Efter att ha studerat medföljande manual så lärde jag mig ett nytt ord - Tjänstefördelare!
Boxen skulle alltså anslutas till LAN2 på tjänstefördelaren och inte, som jag tänkte, till routern!

Så det blev till att dra ut ytterligare en ethernet-kabel, den som medföljde, mellan boxen och tjänstefördelaren.
Tjänstefördelaren är dessutom placerad i ett annat rum så det som från början var en enkel sak blev mera komplicerat.

Har i efterhand tittat på Telia's lösning för TV via internet och, som jag förstår det, så kan du med deras lösning ansluta till routern istället?!
Rätta mig om jag har fel!

Nu är i alla fall allt installerat och klart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar