torsdag 15 oktober 2020

Svärfars surfplatta!

Svärfar, 80 år, har en surfplatta, en Yoga Tab 3, 10" LTE.
Jag skaffade den åt honom för ett par år sedan efter att jag väckt hans intresse med en gammal mobiltelefon.
Till plattan finns ett surfabonnemang hos Hallon (20 GB/mån)

Han får, vid behov, min assistans via TeamViewer, samt har jag skapat en hemsida speciellt för honom med länkar till hans intresseområden.
Hemsidan är ett Google-dokument som publicerats och som jag enkelt kan uppdatera via mobil eller dator.

Vid besök härom veckan så hade han plattan med sig för eventuella uppdateringar av appar. Samtidigt med dessa uppdateringar så meddelades det att det fanns en systemuppdatering att tillgå så även denna installerades, tyvärr.


Plattans slöhet påpekades vid ett telefonsamtal samma kväll och jag kopplade då upp mig mot plattan, via TeamViewer, för att försöka åtgärda.
Tyvärr så lyckades detta inget vidare men noterade att ca 12 av  16 GB internminne var förbrukade.

Så igår var det dags för ett besök av svärföräldrarna och jag hade lovat att ominstallera plattan från grunden för att försöka få fart på den igen.
Efter att ha noterat vilka appar och länkar som fanns så gjordes en återställning av plattan - inga backuper tilläts utan en ren återställning!

Efter att manuellt återställt allt så fungerar nu plattan föredömligt.
Och endast ca 6,5 GB av internminnet nyttjas!

Svärfar är nu nöjd!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar