söndag 27 juni 2021

På besök hos grannen ang slagborrmaskin.

Grannen ringde och undrade om jag kunde titta på hans slagborrmaskin som plötsligt slutat att fungera.
Så jag tog med mig en multimeter och min lilla testmejsel (kontinuitetsmätare) och gick över.




Maskinen visade sig vara en Metabo SBE 705 med steglös varvtalsreglering.


Började med att mäta så att anslutningssladden var hel upp till strömbrytaren med testmejseln - den var OK.
Misstänkte att det kunde vara regleringen - triacen - inbyggd i strömbrytaren som var felkällan så denna kopplades förbi.
Och se, nu fungerade den!


Reglerenheten, med beteckning 1298.3551, finns att handla på t ex eBay för ca €40 inkl frakt.
Jag har dock ej hittat den som reservdel i Sverige.

Ett annat sätt kan ju vara att koppla förbi triacen och köra på full Speed - får avvakta beslut från grannen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar