lördag 18 december 2021

Vad att agna musfällan med?

I dag har jag varit uppe på vinden för att kontrollera eventuell fångst i musfällorna. 
Normalt sett så brukar jag gillra fällorna med ost och så även denna gång.
Men efter att ha sett resultatet av den agning jag gjorde för ett par dagar sedan så får det bli något annat!
Alla fällorna var nämligen tomma - både på möss men även på ost!
Fyra, av de sex fällorna, var dessutom utlösta.
Så här i efterhand så tror jag att osten var för stark och därmed för hård för att få att fastna i agnhållaren.

Har läst på lite om lämplig agn och funnit att följande skall passa:
  • Bacon och torkat kött
  • Nötter, nötcréme, jordnötssmör och choklad
  • Russin och godis
  • Fisk och kaviar
  • Sega råttor
  • Snickers
Sedan finns det ju också proffsigt lockbete, t ex Provoke
Sammanfattningsvis så skall det vara kletigt, sött och gärna fett.

I mitt fall blev det Snickers - skall bli spännande att se resultatet i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar