torsdag 18 augusti 2022

Dagens, och vinterns elpriser!

Ingen har väl undgått att diskussionen om höga elpriser som det skrivs och talas om överallt?!

Personligen funderar jag på att skaffa EN solcell för att ladda två, parallellkopplade, 12V-batterier men det blir ju bara som nödkraft om elen helt försvinner.
I nästa stund tänker jag, vad skall jag med 12V och 100 Ah till?
Belysning?
I så fall krävs ju ett 12V-system i huset parallellt med 230V-systemet - ingen enkel lösning!

Så sammanfattningsvis så är det väl ingen ljus idé men samtidigt intressant att prova för framtiden?!

Nog om detta - här finns en artikel om elpriser som jag fann intressant.



Jag har mätt energiförbrukning på lite olika saker med detta instrument.







1 kommentar:

  1. Absolut, dylika elsystem, 12, 24 V funkar bra i båtar, husvagnar, sommarstugor mm.



    SvaraRadera