fredag 28 september 2007

Problem igen med Nokia N95


Puh! Mera krångel med N95. Kanske dags att lämna in den snart??

Jag har en längre tid använt FON Connection Manager för att kunna ansluta mig enkelt via FON till internet.

Idag när jag provade så blev det plötsligt "Ingen anslutning till internet".

OK, tänkte jag, det är väl mitt nät som krånglar.

Försökte nu koppla upp mig via operatören och 3g-nätet. Tror ni att det fungerade?

Nääää, givetvis inte!
Fick beskedet att det inte fanns något internet eller något liknande.

Normalt så skall telefonen fråga vilken uppkoppling som önskas eftersom jag har ställt in "Fråga alltid" varje gång jag kopplar upp mig.

Detta eftersom jag kör via någon av mina trådlösa routrar hemma.

För att kunna använda 3g-nätet så var jag nu istället tvungen att välja detta manuellt.

Nöjde mig inte med detta utan raderade FON's program eftersom det var med detta program som bekymren började.

Detta hjälpte dock ej! Har nu åter installerat FON's program men hur jag än bär mig åt så går det ej att komma ut via trådlöst - jag har trots allt tre nätverk att välja på och på datorn funkar alla.

Antagligen så får jag ominstallera hela telefonen igen för att få det att fungera - om ingen har något tips att komma med förståss!!!!

Kanske Nokia Support läser min blogg, kontaktar mig och ger pengarna tillbaka eller kanske de har en mindre buggig telefon att erbjuda.

JAG VÄNTAR!!

Om ingen hör av sig så är det väl bara att ominstallera telefonen igen. Förra gången, för bara ett par veckor sedan, så var det ju alla SIS-filer (program) som var försvunna!

Edit 29 oktober: Eftersom Opera är ett av de program som inte hittar nätverk så provade jag först att ominstallera detta "ovanpå" det tidigare - nu gick programmet ej att starta.

Avinstallerade då Opera och installerade ett "friskt" men resultatet blev som innan jag började - inget nätverk.
Undrar om en fabriksåterställning kan hjälpa???

2 kommentarer:

  1. Omstallera telefonen? Hur menar du att du gör då? Jag har en Nokia 63000 som krånglar efter ett minneskort den inte gillade och skulle behöva installera om den. Men kan man göra det själv? Allt jag fattat jag kan göra är att uppdatera firmwaren (vilket då inte hjälper mig).

    SvaraRadera
  2. OK, jag skall försöka förklara.
    1. Jag startar Nokia Software Updater som jag laddat hem tidigare (http://www.nokia.co.uk/A4226014).
    2. Telefonen ansluts till datorn via USB-kabel och sätts i läge PC-suite.
    3. Programmet söker efter ansluten telefon och hittar, i mitt fall, N95.
    4. Programmet söker efter uppdaterad programvara (firmware).
    5. I mitt fall så finns det ingen aktuellare än den jag redan installerat.
    5. Jag får möjligheten att ladda telefonen med samma firmware som tidigare (tar ca 10 min)
    6. När detta är klart så har jag en helt "ny" telefon. Den har endast de program installerade som fanns i den som ny.

    Jag kan nu köra tillbaka den backup på telefonens minne som jag skapade innan jag laddade om telefonen.
    I mitt fall så var det fel på denna backup som åstadkom de bekymmer som jag hade med uppkopplingen men detta har jag ej ännu berättat om på bloggen.

    SvaraRadera