torsdag 13 september 2007

Uppdaterat Nokia Maps

Läste på Mobil att det nu finns en uppdatering av Nokia Maps i telefonen men även en uppdaterad Map Loader.


Provade att ladda hem igår och började med Map Loader vilket efteråt visade sig vara fel eftersom kartorna ej fungerade efter att ha uppdaterat Nokia Maps i telefonen.

När jag första gången körde igång Nokia Maps ("Kartor") efter uppdatering så hittade telefonen inga kartor utan började hämta via min 3G-uppkoppling. Detta avbröt jag eftersom jag ej har "Flat rate" på dataöverföring.


Jag hämtade hem kartorna igen genom att åter ansluta USB-kabel mellan telefon och dator. Trots detta så hittade programmet ej de nedladdade kartorna.


Jag gjorde ytterligare ett försök genom att först ta bort kartorna i telefonen och åter ladda hem dem men med samma usla resultat.


I nästa försök så monterade jag microSD-kortet i SD-adaptern och sedan direkt i datorns minneskortsuttag. Åter laddade jag hem kartorna och se; nu lyckades det att hitta kartorna!


Ett bekymmer återstod dock, kartorna fanns nu på dubbla platser på minneskortet och belastade detta med ca 250MB extra. Började med att radera kartorna under Private och raderade hela mappen 20001f63. Nu hittades inte kartorna så jag fick återställa detta.


Efter mycket dribblande med mapparna 20001f63 och cities så fungerar det nu och kartorna finns endast på en plats.

Nyheterna syns på denna screenshot.
Längst ner till vänster finns en räknare som visar överförd datamängd samt en symbol som visar vilken uppkoppling som används, i detta fall trådlöst nätverk.

Längst ner till höger är det en ny symbol som visar om GPS har satellitkontakt. När stapeln är grön, som på bilden, så finns det kontakt med satelliterna.

Vid ej kontakt så är "plupparna" orange och rullar när GPS söker satellitkontakt.

Landmärken har också fått sig en uppdatering och antalet grupper att välja på har utökats. Dessa landmärken verkar hämtas via 3G/GPRS-uppkopplingen vid varje tillfälle de ska visas på kartan. Därför skall man kanske begränsa dessa till antal så att datakostnaden hålls nere om man ej har bra taxa på dataöverföringskostnad. Jag har i ett tidigare inlägg rekommenderat 3.
Med 3 som operatör kan man komma undan med 99:-/månad för max 1GB i överförd datamängd (max 399:-/månad vid >1GB) eller 199:-/månad för turbo-3G med obegränsad datamängd.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Använder också Nokia Maps på N95. Programmet är mycket bättre i den nya versionen; Satelliter hittas snabbare, navigationen är precisare, bättre användargränssnitt.

    Men - i förra versionen kunde man manuellt ladda ned rösterna och få navigering utan att betala. Det går inte nu, eller har jag inte bra kommit på hur?

    T.

    SvaraRadera
  2. Jaha, det märkte jag aldrig att det fungerade på gamla versionen ens.
    Vet att det fungerar 3 dagar nu när man laddat ner och startat applikationen.

    SvaraRadera