onsdag 26 september 2007

Blogga via mobiltelefonen, med foto

Vad du behöver:
- En mobiltelefon som du kan skicka bilder till en e-postadress med (går även via MMS)
- En adress hos t ex Blogger
- En adress hos Flickr

Teckna en bloggadress hos Blogger. Gå till http://www.blogger.com/ och klicka på ”Skapa en blogg nu”
Anteckna de uppgifter du får såsom användarnamn, lösenord och din bloggadress.

För att blogga via telefonens e-post så måste du också skapa en ”hemlig” adress att skicka till så att endast du (eller dina förtrogna) kan göra inlägg.
Denna adress skapas under inställningar




och fliken e-post



Här skapar du den ”mail-to-blogger”-adress som du vill använda och här väljer du även om du vill granska ditt inlägg innan det publiceras eller om det skall skickas ut till din blogg direkt.
Nu har du alltså möjlighet att skicka inlägg från mobiltelefonen till din blogg, dock ej med bilder, utan endast text.

Nästa steg, för att även kunna skicka bilder till din blogg, är att registrera dig på Yahoo om du inte redan har en adress här. Gå till http://www.flickr.com/ och logga in alt skapa dig en adress.



Sedan loggar du in på ditt Flickr-konto med dina nya uppgifter och du befinner dig nu på startsidan.






Klicka nu på ”You” och ”Your account” och nedanstående sida dyker upp















Klicka på email ovan så ser du din hemliga adress för att skicka fotografier (från t ex mobiltelefonen) till Flickr. Ämnesraden i e-mailet blir fotografiets rubrik, texten i emailet beskriver ditt foto.

Från samma meny som ovan men under fliken ”Extending Flickr” har du nu möjlighet att välja den blogg som dina bilder skall länkas till.










Skicka även ett testinlägg till din blogg för att se att allt fungerar



Under Layout ovan ställer du sedan in hur bilden skall placeras på din blogg samt bildens storlek.

Gå nu tillbaka till You, Your Account och klicka på e-mail så ser du adressen som du skall skicka dina e-mail till för att de skall visas på din blogg.

Provkör!

Klart!

4 kommentarer:

  1. helt fantastiska tips, men jag får det fortfarande inte att funka! är det flickr adressen jag ska skicka till eller den hemliga blogger adressen?

    SvaraRadera
  2. Hej, du skall skicka till adressen som heter "xyzxyz"2blog@photos.flickr.com där "xyzxyz" ersätts med ditt det du får från flickr. Observera att den e-mailadress du skickar från måste vara godkänd på Blogger annars fungerar det inte.

    Återkom om det ej fungerar så redigerar jag inlägget med mera "screenshots".

    SvaraRadera
  3. NU funkar det! Tusen tack för hjälpen! Jag undrar fortfarande varför å, ä och ö försvinner, varför bilderna blir så jämrans små trots att jag valt största upplösningen och varför rubriken även dyker upp under bilden, vet du det?

    SvaraRadera
  4. Toppen, betr. å, ä, ö så vet jag inte eftersom jag inte har de bekymren men jag kan tänka mig att det går att ställa in kodning någonstans (har för mig att jag sett det). Gällande bildstorlek så ställer du in denna hos Flickr. Bilden du visar i din blogg på Blogger är i själva verket bara en länk till Flickr så raderar du bilden hos Flickr så försvinner den på din blogg.
    Att du får rubriken beror på att bilden ligger hos Flickr och det är "taggen" du ser.

    SvaraRadera