fredag 21 september 2007

Problem med Nokia N95

För några dagar sedan fanns det plötsligt inga sis-filer kvar i telefonen. Detta gällde både de program som lagrats på minneskortet och i telefonen.
Mappen kontor var plötsligt tom.
Däremot så fanns samtliga java-program kvar och alla jag provade verkade fungera.

Tog först hem en sis-fil från nätet till datorn och körde över till telefonen via bluetooth för att se vad som hände.

Vid försök att installera filen så fick jag dock ett felmeddelande ”Fel på filen!” utan att telefonen frågade var jag ville installera filen som normalt sker (telefon/minneskort).
Provade att överföra några andra sis-filer men resultatet blev lika uselt.

Försökte nu att köra en backup på telefonminnet men ej heller detta lyckades. Backupstapeln blev röd (= klar) direkt men inget lagrades.

Formaterade nu om minneskortet och provade åter att köra backup på telefonminnet men ej heller nu lyckades detta. Återfyllde nu minneskortet med program mm som var ca 1 månad gamla – tänk vad bra att ha en komplett kopia på kortets innehåll!

Provade åter med att installera sis-filer men det gick fortfarande inte.

SÅ VAD GÖRA?

Nokia Software Updater?

Kopplade upp telefonen med USB-kabel och laddade hem senaste Nokia Software Updater. Det visade sig att jag hade den senaste programvaran (ver. 12.0.013) i telefonen men såg att det nu fanns en möjlighet att ladda om telefonen med samma programvara som tidigare (kanske funnits förut också fast jag inte sett det?)

Telefonen laddades om och när omladdningen var klar, och efter omstart, så började den att installera program automatiskt.
Körde sedan tillbaka backupen på telefonminnet från datorn till telefonen och återigen så började telefonen installera program.

De flesta sis-program fanns nu åter i telefonen och genom programhanteraren så lyckades jag installera ytterligare några program.

En del program fick jag dock utgånget certifikat på vid försök att återinstallera via programhanteraren.

För att få bort dessa installationsfiler (A000xxxx) så måste jag använda USB-kabel och radera dem via datorn.

Så här gör man detta:
1.) Skriv upp filnamnen på de installationsfiler som ej fungerar.
2.) Anslut telefonen till datorn via USB.
3.) Välj “Data Transfer i telefonen, välj ej PC Suite för då kommer du inte åt det skyddade biblioteket.
4.) Öppna utforskaren i PC’n.
5.) Gå till telefonens \private\10202dce i PC’n.
Där skall du nu kunna markera de filer som ej fungerar samt radera dessa.

Efter detta så fortsatte jag med att uppdatera Maps, jag uppdaterade förra veckan men denna uppdatering var ju nu borta; det uppdaterade programmet togs först hem till datorn (http://europe.nokia.com/A4509291) och överfördes sedan via bluetooth till telefonen.

Efter detta måste programmet startas innan kartorna kan tas hem – kartorna som fanns i telefonen raderades först via Maploader och de nya hämtades hem via USB-kabel.
Precis som vid förra uppdateringen så hittade Kartor (Maps) inte de kartor som laddats hem utan jag fick plocka ur minneskortet ur telefonen, montera det i SD-adaptern, radera befintliga kartor mha Maploader samt slutligen ladda hem kartorna på nytt, nu med kortet i SD-hållare.

Tyvärr så verkar kartorna nu ligga dubbelt på kortet men det får jag ta hand om senare.

Nu återstod att testa vilka program som fortfarande fungerar.
Jag vet sedan förra uppdateringen att java-program brukar behöva återinstalleras och efter att ha testat så vet jag att det, även denna gång, är massor av javaprogram (läs alla) som måste återinstalleras.

Puh, vilket jobb - man kanske skulle överväga att inte ha så många (skit-) program i telefonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar