torsdag 13 december 2007

Ringa billigt med Skype mha två mobiltelefoner.

Nu har Clas Ohlson realisation på IPdrum - nu 98:- jämfört med tidigare 399:-.

Tillbehöret finns till Sony Ericsson och Nokia men när jag handlade, i början på veckan i Kalmar, så fanns bara Nokia-kablarna i lager.

Dessa kablar passar till: Nokia 3100, 3120, 3200, 3220, 5100, 5140, 6100, 6610, 6800, 7210, 7250, 7260.

Kablarna till Sony Ericsson, om de nu finns på något annat Clas Ohlson-varuhus passar till: Sony Ericsson A2628s, T20/39m/65/68/230/290/300/310/610/630, Z600/1010, R310s/520m, K300/608/700, J300.

IPdrum är, som bilden visar, en sats kablar som ansluts mellan en mobiltelefon och din dator. Innan kablarna sätts i så skall ett medföljande program, på CD, installeras.

När programmet installerats och konfigurerats samt bastelefonen försetts med ett SIM-kort för "gratis" samtal (i mitt fall Glocalnet Prat) så kopplas sladdarna in, dels till datorns USB-uttag men även till ljudkortets Mic- och högtalaruttag.

Tanken är att du i den "rörliga" telefonen skall ha ett SIM-kort anpassat för gratis samtal till/från din bastelefon - i mitt fall Glocalnet Prat.

Funktionen är sedan att du med din "rörliga" mobiltelefon ringer till din bastelefonen, blir vidarekopplad till Skype, och trycker snabbkoden för den Skype-abonnent du vill nå.

Samtalet går nu från din "rörliga" mobiltelefon, via bastelefonen, och till Skype-abonnenten, allt detta för en uppkopplingsavgift, i mitt fall 69 öre till hela Världen.

Motsatsen är att du blir uppringd via Skype. Din bastelefon ringer nu upp din rörliga telefon och samtalet kopplas upp - även denna gång kan hela världen nå dig för endast 69 öre.

Jag har, när detta skrivs, inte provat funktionen i praktiken - jag får återkomma till detta!

När jag surfade runt igår så såg jag att detta kit inte är bundet till Skype utan kan användas även till andra VOIP-klienter såsom Celliax som kan hittas här för gratis nedladdning.

Detta program finns både för Windows och Linux.

Någonstans på denna sida finns också en byggbeskrivning på hur du bygger egna kablar. För detta ändamål behövs dels en programmeringskabel till telefonen men även en handsfree som modifieras.


Jag hittade även ett trevligt forum om VOIP, som du hittar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar