onsdag 19 december 2007

Två bra program för anteckningar till Nokia N95, Symbian 3rd

Jag har hittat två olika program som fyller olika syften när jag vill göra anteckningar.

Det första heter Active Notes eller Aktiva Anteckningar.

Fördelar
- Det går att infoga bilder, ljudklipp, videoklipp, visitkort, bokmärken och filer. Jag har själv utnyttjat möjligheten med bokmärken och infogat alla mina bokmärken till Active Notes.
- Filen sparas så i xhtml-format.
- Det går att välja språk och jag antar att det påverkar ordlistan i T9.
- Det går att kopiera text och sedan klistra in i t ex SMS el MMS.
- Filerna kan sparas på minneskortet.

Nackdelar
- Det är svårt att skapa ett dokument i datorn att användas i telefonen.

Jag har öppnat de bokmärken som jag sparat mha NVU i datorn, editerat dem och sparat dem. Efter detta så har jag överfört filen till telefonens minneskort och kan nu öppna mina bokmärken genom att klicka på filen. Filen kan jag ju även dela med mig av genom att överföra den via blutooth, IR eller mail.

Nästa program heter LightNotepad

Fördelar
- Filerna skapas i ett format som kan öppnas i t ex Anteckningar på datorn.
- Det går att kopiera text och sedan klistra in i t ex SMS el MMS.
- Filerna kan sparas på minneskortet.
- Det går att skapa filer i Anteckningar på datorn, spara men sedan plocka bort ändelsen (txt). Filen kan sedan användas och editeras i telefonen.

Nackdelar
- Det går inte att infoga bilder, ljudklipp, videoklipp, visitkort, bokmärken och filer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar