onsdag 19 december 2007

Formaterat minneskort, N95



Strulet med en "död" ikon pga WidSets fick mig att formatera om minneskortet så jag blev av med problemet.

Tänkte här berätta hur jag gick tillväga för att hjälpa andra som behöver formatera kortet, och då helst, utan att förlora information.

Så här gjorde jag för att spara så mycket som möjligt av den information som finns i telefonen resp minneskortet (och dessutom spara informationen även på nätet som en extra säkerhet).


  1. Kör backup på telefonen till minneskortet.
  2. Synka min Kalender via GooSync till Google Kalender
  3. Synka mina kontakter via ZYB
  4. Ta screenshot på alla installerade program
  5. Kopiera hela minneskortet till datorns hårddisk
  6. Formatera minneskort
  7. Kör tillbaka de bibliotek som är användbara till minneskortet, i mitt fall:
  • Activenotes, mina egna små anteckningar
  • Cities, kartorna till Maps eller Kartor som det heter på svenska
  • Images, mina egna bilder
  • Ringsignaler
  • Backup, här ligger den nyligen skapade backup-filen
  • Min lagring, mina egna dokument
  • Sports Tracker, mina motionsrundor
  • Music downloads, min egen MP3-musik
  • Mina program, här har jag 95% av de program som är installerade i telefonen lagrade
  • Mina bilder
  • Documents, bl a Excel- och Word-filer
  • Others, vcf-filer på Mina kontakter
  • eBooks, mina, mha MobiPocket Creator, skapade dokument

Efter detta

  • Kör tillbaka backupen till telefonen från minneskortet,
  • Installera program från "Mina program"på minneskortet
  • Ändra telefonens datum ca 1 år bakåt i tiden för att få in program där certifikatet gått ut. Detta gäller, i mitt fall, för: IfInfo, LogExport, M!Weather och UniMessLite

Det som nu återstår är att hämta hem följande program mha telefonens webb-läsare: Mosh, Gizmo5, Pricerunner, Gmail, amAze och Google Maps samt att konfigurera Gmail, Gizmo5 och diverse Mess-program.

När jag tittade i Hämta! på telefonen så fann jag också att Yahoo! nu fanns till N95 - detta gick ej tidigare att installera i ver. 20.0.015 men nu lyckades jag.

När jag stoppade minneskortet i telefonen fanns det 992Mb ledigt av 2Gb och nu med alla program installerade så är det 953Mb ledigt.

Nu har jag en fräsch telefon igen men, som ni förstår, så kostade det några timmar!

2 kommentarer:

  1. jag har en n95 köpte ett minneskort vet att det är rätt.. minneskortet funkar att använda i andra telefoner men i n95 står det fel på minneskort.. vet du vad felet kan vara??

    SvaraRadera
  2. Ett sätt att kolla är ju att ta ett annat minneskort och sätta i N95. Funkar detta så är ju risken stor att det är fel på kortet.
    Formatera kortet i datorn, eller annan telefon. Formaterar du i datorn så skall det vara FAT32.

    Har själv varit ute för att minneskortet fungerat i datorn men ej i telefonen.
    Har totalt bytt 2st 2GB-kort till N95 pga fel.
    Fick även byta ett till den tidigare N93 av samma orsak.

    SvaraRadera