fredag 2 januari 2009

Linux4one till AA1


Hittade en specialanpassad version av Ubuntu för just Acer Aspire One A110.
Denna har jag nu laddat hem samt överfört till USB-minne - skall bli intressant att prova om denna version fungerar bättre än original-Ubuntu 8.10 som jag har skrivit om tidigare - sök på "ubuntu" för att hitta dessa inlägg!

Oj, höll på att glömma Linux4one hittade jag här, det finns en länk längst ner på sidan.

Hur man överför ISO-filen till USB-minne, från "vanlig"" PC hittar du här (Unetbootin)!

6 kommentarer:

  1. Hej Jerry!

    Såg intresssant ut med den anpassade disten av Ubuntu. Ser fran mot kommenterer angående den.
    Har själv använt Ubuntu i ca. 3 år nu på min stationära dator och har precis fått hem en AA1 från Dustinhome och än så länge gillar jag den, men ser fram emot att installera Ubuntu så fort jag uppgraderat minnet.

    God Fortsättning
    Peter

    SvaraRadera
  2. Jodå, kommentarer till Linux4one kommer här på bloggen.

    Tänkte först prova redan ikväll men lyckades ej få över programmet till USB-minnet med Unetbootin. Har haft bekymmer med detta med tidigare Ubuntu-operativ såsom t ex eeeUbuntu men vet ej vad det beror på. Lustigt att det fungerar med andra ISO-filer??

    SvaraRadera
  3. Hej Jerry!

    Har nu laddat hem och installerat Linux4one på en usb.sticka. Använde mig av ubuntulive och e guide hos Bossieman, var dock tvungen att bränna ner den på skiva först.
    Satt i den och bootade om min AA1 det mesta fungerade utom webbkamern och wifi, men efter vad jag förstår kommer wifi fungera efter installation och program för webkamera finns att installera från synaptik.
    Något som slog mig efter att ha snurrat runt på diverse sidor on Linux4one är att det verkar bara finnas för det Italienska språket. Detta verkar dock märkligt då min liveboot var på engelska, måste undersöka det vidare innan jag installerar.

    petereklof.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen!
    Jag skall vid tillfälle bränna en dvd samt boota min PC (med XP) från skivan.
    Om det är 8.10 av Ubuntu så finns ju sedan möjligheten, via meny, att skapa en USB-sticka.

    SvaraRadera
  5. Är inte Linux4one Ubuntu 8.04 baserad ?
    och dessutom finns det nu en kernel som stöder aspire one 2.6.28 rc8. Tror inte den finns med på linux4one. Finns beskrivet på bozziemans hemsida. Har tänkt att installera 8.10 och sedan uppdatera med ny kernel.

    SvaraRadera
  6. Jo, det tror jag!
    Eftersom jag inte är så kunnig i Linux, kärnor mm så tar jag gärna en fungerande kopia om du lyckas?!

    SvaraRadera