lördag 10 januari 2009

Lägg till ikoner på AA1 A110 med Linpus Lite

I detta exempel lägger jag till ikonen för Gnome -ppp, detta för att enklare kunna koppla upp oss mot internet via mobiltelefonen.

Börja med att bläddra dig fram till det XML-dokument som styr vilka ikoner som skall visas på skrivbordet - /home/user/.config/xfce4/desktop/group-app.xml , XML-filen öppnas.

Sök upp den plats i detta dokument där Firefox mm finns, sök t ex på blue-back.

I ett nytt fönster, bläddra dig fram till: /usr/share/applications/ . Här finns alla de program som är installerade i datorn. Här hittar vi fedora-gnome-ppp.desktop och det är detta tillsammans med sökvägen ( /usr/share/applications/ ) som skall läggas till i filen group-app.xml.


(Det enklaste är att kopiera sökvägar ovan för att hitta rätt)


Jag börjar med att titta hur långt de nuvarande löpnumren går, i mitt fall ”7” – den nya ikonen skall alltså ha nummer ”8”.
Jag kopierar en annan komplett rad, ändrar numret samt justerar/ändrar så att den nya raden lyder:

/usr/share/applications/fedora-gnome-ppp.desktop + givetvis början och slut lika de andra raderna.

Nu startar vi om datorn, och se – den nya ikonen finns på plats.



(Jag har flyttat ikonernas ordning i skärmdumpen)

2 kommentarer:

  1. Hej Jerry,
    jag har följt din blogg ett tag nu. Jag har ett problem som du kanske kan hjälpa mig med,jag har installerat linpus lite på min aspire one och det funkar kanon men under alla ikoner är det bara fyrkanter - ingen text eller så. Jag kan ju inte se va jag skall göra - har du hört om detta problemet? dom ser ut så här alltså ingen text [] [] [] [] fastÄn dom sitter i hopp som en fyrkant..hoppas du kan hjälpa mig.

    m.v.h Jimmy

    SvaraRadera
  2. Hej,
    inte min specialitet men du kanske kan hitta bekymret genom att öppna filen som avgör vilka ikoner som skall visas enligt detta inlägg.

    Ett annat sätt är ju att ominstallera hela datorn från recoveryskivan samt att därefter använda Macles program för att alltid ha en bra backup att ominstallera från - jag har skrivit om det här (http://jerjo2.blogspot.com/2008/12/backup-program-till-aa1-a110.html)
    Sedan är det bara att köra en backup när man vet att allt är OK, ev kan du ha två USB-minnen att alternera emellan.

    Mvh
    Jerry

    SvaraRadera