lördag 14 februari 2009

Så här använder jag min Nokia-telefon.

Jag har haft serie 60-telefoner i många år nu och måste säga att jag är nöjd med det operativsystemet.
Anledningen till att jag vill ha just S60-telefoner är för deras möjligheter att
installera program på (eller kanske det är av ohejdad vana?!)



EDIT: Just nu är det Nokia 6220 Classic och N95 som gäller.



Mail
Inkommande mail: Eftersom jag har Gmail som min ordinarie mail så använder jag Gmail:s java program i telefonen för att läsa mail.



Inkommande mail med bilaga: Alla mail med bilaga vidarebefordras till en Momail-adress som jag har. Detta för att slippa stora bilder i telefonen (Momail minskar bilder så att de anpassas till telefonens display - sparar tid och dataöverföringskostnad (kostnaden spelar ingen roll i mitt fall med 3MobilSurf).



Inkommande mail, viktiga: För viktiga mail använder jag 3mail med SMS-avisering. Detta betyder att jag vid varje mail får ett SMS till telefonen.



Utgående mail: Skickar jag med Momail (ett annat konto än ovanstående). Detta för att kunna utnyttja telefonens inbyggda email-klient. Detta har fördelar när filer, bilder mm skall bifogas i ett mail - ta en bild/fil välj Sänd och materialet skickas via telefonens mailklient. Jag har ändrat avsändare så det ser ut som mailet kommer från min Gmail-adress.



Blogg
För att göra inlägg i min blogg använder jag telefonens inbyggda email-klient, tillsammans med Momail-kontot, enligt ovan. Ser jag något intressant som jag vill sprida till allmänheten via bloggen så fotar, eller filmar, jag med telefonen och skickar till min blogg.





Webbläsare
Normalt använder jag telefonens inbyggda läsare där jag sparat på mig många bokmärken. Hur man exporterar bokmärken kan du läsa om här.
När jag skall logga in på en sida så är det vissa sidor där jag blir utloggad när jag "går tillbaka" - på dessa sidor använder jag Teashark.
För att läsa webbsidor som ej är mobilanpassade - Opera Mini. Opera Mini använder jag också för "Kanaler" eller RSS-feeds. En fördel med Opera Mini är att du kan skapa ett användarkonto för att synka dina bokmärken mellan flera telefoner.
Jag har även provat nya Skyfire - samma fördel med att kunna synka bokmärken.



Kalender, synkronisering
För att synkronisera min Google kalender med telefonens kalender så använder jag, numera, Google Sync (tidigare använde jag GooSync). För viktiga händelser så skickas det ett SMS från Google Sync till min telefon - detta har jag konfigurerat på Gmail på datorn.
I Google Kalender har jag alla födelsedagar/bemärkelsedagar lagrade, med årsrepetiton, så att det kommer en påminnelse, med SMS, någon dag innan händelsen inträffar.



Kontakter, synkronisering
För att synkronisera mina kontakter i telefonen med Gmail så använder jag Google Sync. Jag har alltså identiska kontakter (telefon, adress, e-mail mm) i både telefonens kontaktlista och i Gmail.



Anteckningar
Förra veckan började jag använda EverNote för att ha gemensamma, synkbara, anteckningar i både dator och telefon (eller annan dator/telefon).
Jag har även kopierat mina mobila bokmärken, från datorn, till EverNote så dessa är åtkomliga även från annan/ny telefon.



GPS
Vanligen använder jag Google Maps för att få en karta på var jag befinner mig. Jag har även sparat svampställen mm via Landmärken så dessa dyker upp både i Google Maps men givetvis även i telefonens Maps.
I Google Maps har jag aktiverat Latitude så att jag kan visa min position för utvalda personer.
Vid navigering i bilen så använder jag vanligtvis amAze med röstnavigering men nav4all är ett alternativ.
För att omvandla koordinater mellan olika former nyttjar jag UTM Converter.



Radio

InternetRadio finns installerat för att lyssna på önskad musikgenré.
Ett alternativ, som jag använder, är LastFm via Fring.



TV-program
För att enkelt kunna se vad som visas på TV så använder jag AirTimes, konfigurerat med de kanaler som jag har tillgängliga.



Video
För att spela in intressanta videohändelser använder jag Bambuser men oftast blir det skickat till min blogg.



Lösenord
Det är alltid många lösenord att hålla ordning på. Jag använder KeePass, i datorn, för att administrera dessa. För att se dessa i telefonen nyttjar jag java-programmet KeePass.



Spel typ Lotto, Keno
Slumptal skapar jag med Lucky Numbers



Tagga
Alltfler tidningar, bl a Aftonbladet, använder Tagga för att länka till filmer mm. Därför har jag Tagga installerat för att, mha kameran, komma till dessa länkar.



Räknare
Den bästa räknaren jag hittat är Calc4M.



Egna dokument
"Alla" viktiga dokument har jag konverterat mha MobiCreator. Via MobiReader läser jag dem i telefonen.



Spara SMS
Med jämna mellanrum använder jag SMS Export för att spara mina viktiga SMS som textfiler på telefonens minneskort.



GPS-puck
Behöver jag någon gång en GPS-puck så kör jag ExtGPS i Nokia N95.



Dela ut internet
Detta gör jag antingen mha JoikuSpot (en användare) eller FonSpot (flera användare men kräver medlemskap i FON).



Ansluta till FON
Eftersom jag är medlem i FON så kan jag nyttja andra Fonero's nätverk - jag ansluter mig mha ConectaFON.



Screenshots
Screenshot nyttjas för skärmkopior.



Chat
För chat använder jag, vanligtvis, Fring.



Skype
Finns integrerat i Fring. Känner jag mig snål, och skall ringa till fast svensk telefon, kan jag använda mitt SkypeOut Ett Land och ringa "gratis" - det fungerar faktiskt med 3MobilSurf! trots låg hastighet = dålig bandbredd.



Ficklampa
För att få konstant ljus från telefonen - S60SpotOn.



EDIT: Fax

Inkommande fax: Jag har registrerat mig på faxdigits.com (här)och har ett amerikanskt faxnummer. Får jag ett fax så omvandlas det till en pdf-fil som skickas till min e-mailadress (kan läsas i telefonen).

Utgående fax: Jag använder qipit.com för att skicka fax. Genom att fota av det jag vill skicka (kan vara en enkel kladd) med telefonen och ange faxnumret, inkl. landsnummer, i emailets "body" så skickas faxet till önskat nummer. Jag har registrerat mig på qipit.com, här.



MAN BEHÖVER EGENTLIGEN INGEN DATOR?? eller hur??













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar