måndag 16 mars 2009

Rädda filer på en dator som ej vill starta

  • Har du en dator som vägrar starta pga fel på operativsystemet?
  • Har du filer kvar som du ej vill förlora?
Du kanske till och med plockat ur disken och anslutit den till en Hårddisk-adapter för USB men fått besked om att du ej har befogenhet att öppna "Mina dokument"?

(Adaptrar liknande den på bilden används för att kunna läsa hårddisk/CD/DVD via USB om ni inte visste)!

Jag har den perfekta lösningen!
Ladda hem Knoppix som ISO, helst ver. 6.0.1 (men inte Adriane som är med ljud för t ex blinda) i en annan dator och bränn en CD-skiva på denna ISO-fil - jag använder CDburnerXP.

Systemkrav
  • Intel-kompatibel CPU (i486 el senare)
  • 32 MB RAM för text-läge, minst 96 MB för grafiskt läge med KDE (128MB rekommenderas för användning av diverse Office-program)
  • Bootbar CD-ROM läsare eller bootbar diskettstation och standard CD-ROM
  • Standard SVGA-kompatibelt grafikkort
  • Seriell eller PS/2 standard mus

Boota din "obootbara" dator från denna skiva.
Nu har du tillgång till alla filer som finns på hårddisken - givetvis förutsätter det att hårddisken fungerar.

Flytta nu dina ovärderliga filer till ett USB-minne eller annan media.





Du kan t o m surfa, även via trådlöst nätverk, med Knoppix och har du ingen CD/DVD-läsare i datorn så kan du boota från CD, i annan dator, och föra över Knoppix till USB-minne med förhoppningen att du kan boota från detta.

Vem vet - kanske du blir så förtjust i Knoppix att du inte vill ha något annat??!!

Som jag skrev tidigare så finns också Knoppix ver. 6.0.1 Adriane - jag tog hem detta först och en röst beskrev hela tiden, på engelska, var jag var. Kan vara intressant att prova på!

Funderar på att prova Knoppix på min Acer Aspire One A110 - tror att det kan ha fördelar framför Linpus Lite??!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar