onsdag 25 mars 2009

Bilservice och batteribyte

Bilen var på service igår och i den servicen ingår kontroll av batteri.
Givetvis så blev det "Batteribyte rekommenderas!".
Det är väl inget att klaga på eftersom bilen, och även batteriet, har snurrat i fyra år.

Idag har hustrun varit hos den lokala serviceverkstaden och fått ett nytt batteri monterat, med tre års garanti.

När hon betalat och skulle åka därifrån så lyste det en röd ratt i instrumentpanelen så det var bara att gå in till killarna igen.

Enligt instruktionsboken så betydde den röda ratten att den elektromekaniska servostyrningen falerade och detta berodde ju på att bilen varit utan batterispänning en stund - under den tid det gamla batteriet lossades, plockades ur, och fram till det nya var anslutet.

Nu var det inga större bekymmer utan efter att servicekillen kört runt och vridit på ratten ett antal gånger, fram och tillbaka, så slocknade lampan och sedan dess har den inte lyst igen.





Av en bilkunnig kompis har jag fått reda på hur han gör om han behöver byta batteri:
  • Ta fram startkablar
  • Ta fram ett annat, laddat, batteri
  • Anslut detta reservbatteriets pluspol till bilbatteriets pluspol
  • Anslut reservbatteriets minuspol till fordonets chassi/jord
  • Lossa det dåliga batteriet i bilen - utan att startkabelns plus lossnar
  • Sätt i det nya batteriet och anslut detsamma
  • Plocka bort startkabelns minus från chassi/jord
  • Plocka bort startkabelns plus
  • KLART!
Nu har batteriet bytts utan att bilen varit strömlös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar