lördag 21 mars 2009

Ny backup-hårddisk

Har tidigare berättat om min backuphårddisk (Western Digital Elements) vars nätaggregat lade av inom garantitiden - du kan läsa detta inlägg här!

I veckan så reklamerades hårddisken "över disk" på Elgiganten i Kalmar.
Affären återbetalade de 599:- som jag betalat för disken eftersom den tydligen ej reparerades. Eftersom de ej hade en likadan disk på hyllan så blev det pengarna åter.

På Elgiganten hade man ej hört talas om att problem med nätaggregatet var ett vanligt bekymmer med hårddiskar från Western Digital!?

Eftersom jag har hårddisken kopplad till min Wippies Homebox så kan jag ej köpa vilken hårddisk som helst och vara säker på att den fungerar utan bör hålla mig till de hårddiskar som redan testats - det finns en lista här!

Nu har jag inhandlat en ny Western Digital Elements från OnOff - denna gång på 640Gb.
Säljaren där hade definitivt hört talas om problemen med nätaggregaten från Western Digital.

Anledningen till att det överhuvudtaget blev en Western Digital igen var försäljarens löften om hur enkelt det var att reklamera, han sa: "Ring in och uppge diskens serienummer så skickar vi ett nytt nätaggregat" - jag tyckte det lät så bra så jag slog till!
Dessutom vet jag ju att just denna hårddisk fungerar så det fick bli den!

När jag sedan packade upp kartongen så såg jag att adaptern var annorlunda - nu var det en två-polig batteriplugg, på den gamla var den fyrpolig med två utspänningar, 5 och 12V.








Nu är hårddisken ansluten till Wippies Homebox och Allway Sync för över alla filer i Mina dokument från den bärbara datorn (Fujitsu Siemens Si1520) via WLAN till den nya disken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar