tisdag 9 juni 2009

Nu är Acer Aspire One A110L tillbaka från reparation

Idag kom datorn tillbaka från service/garantireparation; måste säga att det har hanterats snabbt!

Datorn hämtades av UPS i måndags förra veckan för transport till Tyskland och idag, tisdag, kom den tillbaka - alltså tur/retur inkl reparation på en dryg vecka.

Av medföljande beskrivning kan man se att datorns BIOS har flashats/återställts.






När jag startade datorn så fungerade i alla fall skärmen från att tidigare ha varit helt svart.

Men däremot så fungerade inte följande:
  • USB-mus
  • Trådlöst
  • Visar nätansluten trots att laddaren ej är ansluten.
Kom på att jag startat datorn utan att sätta i det extra 4GB SD-minnet som jag använder för att expandera hårddisken men det hjälpte ej att montera detta.
Raderade därefter alla konfigurerade trådlösa nätverk för att börja om men detta hjälpte inte heller.

Nästa idé som slog mig var att köra recovery och, som tur är, så har jag använt Macles program för att skapa ett bootbart USB-minne med hela SSD-disken +SD-kortets innehåll.
Datorn klarade att boota från detta USB-minne och efter en dryg halvtimme så var hela datorn återställd; och se - NU FUNGERADE DET!
Vilken tur att jag använt Macles backup-program; du hittar det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar