När han stannade bilen och öppnade dörren så upplevde han att även innerbelysningen var svagare än normalt.
Påföljande morgon startade bilen men en spänningsmätning av batteriet visade bara på drygt 10 Volt.
Nu laddades batteriet, via batteriladdare, och när detta var avklarat så startades bilen igen och se - nu tändes varningslampan för laddning!
Nu laddades batteriet, via batteriladdare, och när detta var avklarat så startades bilen igen och se - nu tändes varningslampan för laddning!
Hans första tanke var att generatorkolen var slut eftersom bilen gått mer än 30 000 mil. Efter mycket trevande så hade han fått loss generatorn och hade den i sin hand.
Men kolen (eller borstar heter det väl förresten) såg bra ut .
Ett besök på en firma som kunde mäta upp generatorn visade att den fungerade perfekt.
Kontakt togs med märkesverkstaden som undrade om han kontrollerat säkringen.
Givetvis var säkringen, fastskruvad med M6, trasig, antagligen beroende på dåligt dragna anslutningsskruvar.
Med ny säkring och 30:- fattigare så fungerar nu laddningen igen!
Egentligen så var det lite sönderbränt i säkringshållaren (beroende på långvarigt dålig kontakt och tillhörande värmeutveckling) så kanske hela hållaren, i en framtid, får bytas (400:-)?
EDIT: En enkel, men kanske ej perfekt, lösning är att slopa säkringen genom att lägga de båda kablarna under samma skruv. Reservsäkring finns annars här eller hos VAG.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar