onsdag 3 november 2010

Säkerhet i trådlösa nätverk

Nu har även tidningen Barometern varit ute på stan, Kalmar, och kontrollerat säkerheten i de trådlösa nätverken!
Barometerns rundvandring med en bärbar dator visade att 58 av 197 nätverk var helt oskyddade.
Detta är en mycket sämre siffra vad gäller HELT OSKYDDADE nätverk än vad jag fått i mina, lite enklare, undersökningar.
Som ni kanske minns så gick jag runt med en liten USB-pinne, en Vunex WifiWalker FA-1200G och mina resultat blev 62% oskyddade/dåligt skyddade nätverk. Men i denna siffra ingår även nätverk med WEP-kryptering.



Tittar man på mina siffror gällande helt oskyddade nätverk så är motsvarande siffra 17-18%, alltså en halvering av Kalmarsiffrorna.

Nedan alla mina inlägg angående mina erfarenheter/mätningar:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar