lördag 11 december 2010

Seeeeg dator, vad göra?

Har upplevt att datorn senaste veckan varit ovanligt slö och seg.
Misstänkte att jag drabbats av virus eller trojaner men AVG2011 ville inte hitta några virus.

Första åtgärden blev att köra Ccleaner i hopp om att det stökat till sig i Registret men detta gav ingen skillnad.











Nästa steg blev att leta trojaner och annat skräp.

Första programmet jag använde var AdAware och, visst, lite skräp rensades bort men datorn var fortfarande lika seg.




Nu provade jag istället SpyBot, ingen förändring!

Tog hem Microsoft Security Essentials med tanke att byta ut AVG2011 mot MSE.

AVG2011 visade sig dock svår att bli av med så jag fick ta till AppRemover för att bli av med detta.







Nu installerades MSE!
Startade skanningen direkt och efter ca 3h så hittades 3x virus och dessa tog programmet bort!









Läs mera om viruset!


NU fungerar datorn, snabbt och rappt!

EDIT: Körde en Malware Scanner också efteråt för att få bekräftelse på att datorn var "ren"!

Fördelen med detta program är att fem olika "skanningsmotorer" används, ClamWin, ESET, Norman, Quick Heal and VirusBuster. Så den borde ju vara bra?

Slutsats: AVG är bra men MSE är bättre, åtminstone i mitt fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar