lördag 10 mars 2007

Fjärranslutning till dator, fungerar det?

Idag har jag provat två olika tjänster för att fjärransluta till en annan dator.
Jag har genomfört provet mellan två olika datorer i huset.

De program jag provat är:
- CrossLoop
- LogMeIn

CrossLoop känns som det säkraste programmet av de båda. Man installerar programmet på båda datorerna och kopplar ihop dem via VPN.
Starta programmet när du behöver hjälp, ring din datorkunniga kompis (som också måste ha programmet ) och ge honom din kod (som ändras varje gång programmet startar) för att kunna initiera uppkopplingen.
Enligt instruktionen så skall hjälparen sedan få upp ditt skrivbord + muspekare i sin dator men detta fick jag ej att fungera. Såg en antydan till att programmet skulle visa det andra skrivbordet men det blev inte mera. Vet inte vad det berodde på men jag skall fortsätta att testa.

LogMeIn. Programmet behöver bara installeras på den dator som du vill koppla upp dig mot.
Anslutningen sker sedan genom att du loggar in på deras hemsida, säker sida, https.
Du ser då de datorer som du har under ditt login-namn och kan, genom att ange den säkerhetskod som angavs i samband med att programmet installerades, koppla upp dig mot just den datorn du önskar. Med detta program kan man även flytta filer mellan datorerna mm mm.
Fungerar perfekt men CrossLoop känns, som sagt, säkrare eftersom det bygger på en unik kod vid varje fjärranslutning samt att den du ansluter till måste, aktivt, godkänna din anslutning.

Återkommer kanske senare om jag får CrossLoop att fungera på avsett sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar