måndag 15 oktober 2007

Konvertera film mha SUPER till Nokia N95 mfl

Börja med att ladda hem programmet från www.erightsoft.com/SUPER.html.
Starta programmet och ställ in för konvertering till 3gp.



Släpa över filen du vill konvertera till, nedan markerad, ruta.

Tryck på ”Encode (Active Files).
Konvertering startar.
Min fil, ”film.wmv”, var 68MB innan konvertering.
Den, till 3gp, konverterade filen blev på 18,5MB och heter efter omvandling ”film.wmv.3gp”

OBS! Fått rapport om att nedanstående nedladdningslänk är opålitlig - försök att ladda hem från Erightsoft!

EDIT: Kom till kompletterande inlägg om hemladdning av Super här!



12 kommentarer:

  1. Tjena, jag är totalt oduglig på det här med data, så min fråga är: hur laddar jag hem Super? Vad ska jag klicka på för att det ska börja ladda ner, kommer bara runt till olika sidor. Tack på föhand

    SvaraRadera
  2. Jag har också bekymmer att hitta en länk för nedladdning på eRightSoft men har hittat en annan plats att ladda hem från.
    Har skrivit om detta i ett nytt inlägg!

    SvaraRadera
  3. Tjena, laddade ned Super för att konvertera några avi-filmer till min n95. Addar filen och ska konvertera den. Får virus-varningar från Norton på smab.dll, "Bloodhound.overpacked". Är det nåt problem du stött på?

    SvaraRadera
  4. Nej,
    jag har ej laddat hem programmet från den länk jag hänvisar till. Själv tog jag hem programmet från http://www.erightsoft.com/SUPER.html men hänvisade till denna andra sida pga att jag ej hittade länken för hemladdning på erightsoft.
    Säkraste platsen att få hem programmet från är givetvis hos Erightsoft; vi får hjälpas åt att hitta hur att ladda hem.

    SvaraRadera
  5. Men jag har laddat ner den från den sida du hänvisat till www.erightsoft.com/SUPER.html som jag antar är deras hemsida. På den sidan trycker man sedan på länken längst ned "Start Downloading SUPER ©". Man kommer då till en ny sida, där man klickar vidare på den blå texten "download and use". På den sista sidan där massa exempel först radas upp finns länken längst ned "Download SUPER © setup file" med adress: "http://www.erightsoft.org/GetFile.php?SUPERsetup.exe"

    Efter att jag installerat den filen varnar Norton om "Bloodhound.overpacked". Sökte lite på internet och hittade dessa trådar: http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-2475197.php
    http://www.photography-forums.com/t50280-recomendations-for-replaytv-mpeg-to-avi-tools.html
    Mvh David
    (snygga gärna till länkarna, är inte så bra på html-kod.)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för hänvisning til Super, men jag har en lite fråga.
    När jag ahr konverterat en fil from avi, mpg eller wmv till 3gp så blir kvaliten så jävla mycket sämre.

    Du råkar inte ha något program som konverterar till mobilformat men inte gör kvaliten sämre, eller råkar du ha några tips på vilka inställningar man ska ha på "video"

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så har jag inte det. Vet att Nokia har ett program för samma ändamål - lägger upp ett inlägg om jag hittar det.

    God Jul!

    SvaraRadera
  8. Hittade Nokias program här: http://nokia-multimedia-converter.en.softonic.com/symbian

    Kommentera gärna om det funkar bättre!

    SvaraRadera
  9. Tackar så mycket!!!

    SvaraRadera
  10. Här kan man ladda ned en mediaspelare till N95 som tar avi-filmer!

    http://www.mediafire.com/?6mcmybpnwjm

    Har precis börjat använda den och den verkar lovande. Skönt att slippa alla problem med konverteringar etc.

    /David

    SvaraRadera
  11. Betyder detta att du överför AVI-filen obearbetad till telefonen?
    Den blir väl väldigt stor för att lägga på minneskortet?

    SvaraRadera
  12. Precis. Det programmet gör, tror jag, är att det skalar i filen. Tror inte telefonen klarar av 25-30 fps (frames per second) som en vanlig avi-fil brukar vara på. Därför läser den ca 15 fps med det här programmet. Kvaliteten blir dock väldigt bra, vilket jag inte lyckats få när jag komprimerar och konverterar filerna själv.

    Filerna blir stora, ca 700 mb för en vanlig film. Har N95 8GB så jag tycker inte det gör så mycket. Det enda jobbiga är det tar lång tid att föra över till telefonen pga att överföringshastigheten är så dålig på N95:an.

    Mvh/David

    SvaraRadera