tisdag 16 oktober 2007

Spara el!

Tänkte ge ett tips på hur jag sparar el!

Det skrivs mycket i dagspressen om alla "passiva" elförbrukare. Räkna själv igenom hur många små adaptrar som sitter i dina vägguttag, mer eller mindre, alltid.
Om jag tittar på antalet adaptrar vid vår "familje"-TV så kommer jag till fyra stycken:
  • TV
  • Boxer
  • Parabolmottagare

  • DVD-spelare

Jag bryter bort allt detta mha en fjärrstyrd strömbrytare från Clas Ohlson, en enda knapptryckning räcker!


I paketet från Clas Ohlson ingår en fjärrkontroll och tre fjärrstyrda strömbrytare. Den andra använder jag till 2:a TV'n och denna bryter, med en enda knapptryckning bort:

  • TV
  • Boxer för frikanaler

  • Gammal VHS-video

Även den tredje fjärrströmbrytaren används men inte för att spara ström utan för att spara steg. Denna används till att tända/släcka trädgårdsbelysning. Jag har trafon och fjärrströmbrytaren inomhus. På detta sätt slipper jag krypa på golvet för att sätta i/ta ur sladden.


Det finns givetvis många andra leverantörer än Clas Ohlson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar