fredag 18 januari 2008

Jämförelse Glocalnet 2g och 3g (samt 3)


Jämförelse Glocalnet 2g och 3g (samt 3)
Originally uploaded by jerjo02

Vid en tidigare biltur genom skogen i mörkaste Småland så konstaterade jag att Glocalnets mottagning på 2g-nätet var urusel.

Har nu provat hur Glocalnets (Telenors) mottagning på 3g-nätet fungerar och har även jämfört med 3:s täckning i samma område. För ändamålet har jag använt en Nokia 6630 utrustad med ett kontantkort från Glocalnet samt en Huawei U120 med ett kontantkort från 3.


Först måste jag konstatera att det är väldigt stor skillnad mellan täckning på 2g resp 3g, från i det närmaste ingen täckning alls på 2g så fanns det signal hela tiden, förutom en sträcka på ett par hundra meter.


I striden mellan 3 och Glocalnet så koras Glocalnet som vinnare.


I Huaweien, med 3-kort, så var signalen borta vid flera tillfällen och i regel så visade Nokian högre signal men detta kan ju även bero på telefonerna.
Har vid en tidigare färd på samma sträcka konstaterat att Comviq/Tele2, med 3g-telefon, har dålig täckning.


Slutsats: Glocalnet (Telenor) med 3g och 3 är, i stort sett, jämställda. Comviq/Tele2, med 3g, fungerar dåligt.


Telia, som jag provat tidigare, fungerar skapligt på 2g (bäst av alla på 2g-nätet) och fungerar säkert ännu bättre med 3g men det får jag testa vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar