söndag 16 november 2008

Kopiera VHS-video till DVD

Som jag berättat om tidigare så har jag skaffat en EasyCap, en liten USB-enhet, för att kunna spela över från Scart-uttag på video till dator och sedan vidare till DVD.
Jag har nu provat denna för att köra över innehållet från en VHS-kassett till dator.


Tror Ni att det fungerade?


Mja, det gjorde det ju inte fullt ut. Med programmet som medföljde, Ulead Video Studio ver. 10, så fick jag bild men den var svart/vit samt inget ljud. Så det var ingen större idé att köra Capture.

Ihopkopplingen såg ut så här:
En Scart-till-S-VHS adapter, ställd i läge Out, anslöts till videons Scart-uttag för videosignalen.

För ljudet använde jag RCA-uttagen på samma adapter.





Som sagt, med Ulead-programmet fick jag svart/vit bild och inget ljud.

Efter att ha googlat på "easycap b/w" så hittade jag ett annat program, AmCap, som jag hämtade hem och installerade.
Med samma inkoppling så fick jag bild och även ljud men fortfarande endast svart/vit bild.

Nu har jag experimenterat vidare och ändrat uppkoppling:

Scart-till-S-VHS adapter (ställd i läge Out)
  • Bild: Kör kompositsignal via RCA-kontakt till Easycap-adaptern på datorn
  • Ljud: Kör ljud från RCA-kontakt direkt in i datorns 3,5 mm uttag (Mic)
Nu har jag både färgbild och ljud!

Ulead-programmet, med Capture, stoppar dock efter ca 6 minuter med meddelande enligt bild till vänster - felmeddelande "Unexpected error".

Så det fungerar alltså inte med detta program trots flera försök.

Provade med AmCap men där lyckades jag inte få igenom ljudet?!

Windows Movie Maker fungerar däremot så nu återstår bara att bestämma vilket format jag skall spela in i samt vilket format att bränna på skivan.

6 kommentarer:

  1. Hej! Vad kom du fram till skulle vara optimala inställningen. Håller själv på att försöka överföra Video 8 band till digitalt format.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    jag har fortfarande ej "kommit till skott" men har köpt lite prylar på Rusta enl detta inlägg: http://jerjo2.blogspot.com/2008/11/nya-grejor-fr-videoverfring.html
    Sedan är det Windows Movie Maker + ljud direkt till Mic-ingång på datorns ljudkort som gäller.

    SvaraRadera
  3. Hej! Provar just nu EasyCap. Har köpt till en scartkontakt med anslutningar till "tåtarna" röd, vit och gul. Den svarta är "över". Jag uppfattade att scartkontakten i sig ersatte den. Å, jag får ingen bild - bara ljud.....Har du något tips?
    Maria-förliteitteknikkunnig

    SvaraRadera
  4. Det är Gul som är kompositvideosignal.
    Du har en bättre bild här: http://jerjo2.blogspot.com/2008/11/nya-grejor-fr-videoverfring.html

    SvaraRadera
  5. Intressant tillvägagångssätt. Har läst om många olika metoder, denna du använt verkar relativt snabb men lite krånglig. Ett alternativ är ju att köpa en kombinerad VHS och DVD spelare vilket jag personligen fungerar mycket bättre! Sen kan man såklart överföra filmerna hos en firma också.

    SvaraRadera
  6. Om någon fortfarande har detta problemet kan jag tipsa om följande sajt som berättar om flera olika enkla sätt att överföra VHS till DVD. Skitbra! VHS till DVD

    SvaraRadera